per
موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
پژوهشنامه بازرگانی
1735-0794
2676-7767
2016-02-01
20
77
1
29
18850
Research Paper
ارزیابی آثار سیاستهای تنظیم بازار کالاهای اساسی بر شاخص رفاهی هزینه زندگی خانوارهای شهری ایران
Essencial Commodities Market Regulation Effects on Households Welfare
علیاکبر خسروینژاد
khosravinejad@gmail.com
1
استادیار اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی-واحد تهران مرکزی
با توجه به اهمیت سیاستهای تنظیم بازار، این مطالعه با هدف ارزیابی اثرات سیاستهای تنظیم بازار کالاهای اساسی بر رفاه خانوارهای شهری طراحی و به اجرا گذاشته شده است. برای این منظور، سیستم مخارج خطی خانوارهای شهری برآورد و شاخص درست هزینه زندگی محاسبه شده است. سپس، سیاستهای تنظیم بازار کالاهای اساسی در قالب ارقام ریالی هزینهشده برای اجرای این سیاستها بر رفاه خانوارهای شهری در قالب شاخص درست هزینه زندگی برازش شده است. نتایج حاصل از برازش سیاستهای تنظیم بازار کالاهای اساسی به قیمتهای جاری بر معکوس شاخص درست هزینه زندگی نشان میدهد با افزایش مبالغ ریالی یارانه کالاهای اساسی به میزان یک میلیارد ریال، بهطور متوسط شاخص درست هزینه زندگی به میزان 004/0 واحد درصد کاهش مییابد. افزایش مبالغ ریالی برای خرید تضمینی برنج و گندم به میزان یک میلیارد ریال، شاخص درست هزینه زندگی را 009/0 واحد کاهش میدهد.
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_18850_2203abdbb4af05d851da374178b02d6f.pdf
شاخص درست هزینه زندگی / سیستم مخارج خطی / سیاستهای تنظیم بازار
Essential Goods / Regulation / Households Welfare
per
موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
پژوهشنامه بازرگانی
1735-0794
2676-7767
2016-02-01
20
77
31
58
18851
Research Paper
برآورد میزان حمایت از صنعت فولاد کشور
Estimating the Degree of Protection in
Iran's Steel Industry
غلامرضا زمانیان
zamanian@eco.usb.ac.ir
1
زهرا عبدی
zahraabdi86@gmail.com
2
استادیار گروه اقتصاد دانشگاه سیستان و بلوچستان
کارشناس ارشد اقتصاد دانشگاه سیستان و بلوچستان
صنعت آهن و فولاد از جمله صنایع بهشدت سرمایهبر و نیازمند به تکنولوژی بالا و پیشرفته بوده و رشد و توسعه آن، در اقتصاد هر کشوری موجب توسعه و پیشرفت سایر صنایع مربوطه میشود. در پژوهش پیشرو میزان حمایت دولت با توجه به میزان تعرفه در سه شرکت فولاد مبارکه، ذوبآهن و فولاد خوزستان (که بیش از 70 درصد تولید کشور را به خود اختصاص دادهاند) محاسبه شده است. به این منظور مزیت نسبی و شاخصهای حمایتی با استفاده از تکنیک ماتریس تحلیل سیاستی برای دادههای مقطعی سالهای 1390 تا 1393 تجزیه و تحلیل شده است. براساس یافتههای این تحقیق برمبنای شاخص حمایت اسمی محصول، تمام محصولات فولاد مبارکه بهغیر از تختال در سال 1390، فولاد خوزستان (بهغیر از تختال در سال 1393) و همچنین تمام محصولات ذوبآهن در چهار سال حمایت شدهاند. شاخص حمایت اسمی از نهاده نشان میدهد هیچ حمایتی از نهادههای قابل تجارت مورد استفاده در تولید محصولات هر سه شرکت انجام نشده و هر سه شرکت تعرفه پرداخت کردهاند. شاخص حمایت مؤثر بیان میدارد محصول کلاف ذوبآهن و پوششدار فولاد مبارکه در سال 1390، تمام محصولات ذوبآهن و فولاد مبارکه در سالهای 1391 تا 1393 (بهغیر از کلاف و میلگرد در سال 1391) حمایت شدهاند. همچنین، حمایت مؤثری از تمام محصولات فولاد خوزستان در چهار سال (بهغیر از تختال در سال1393) صورت گرفته است. براساس هزینه منابع داخلی دو محصول سرد و پوششدار در سال 1390 و 1393 با روش ارزش سرمایه در بورس اوراق بهادار و در سال 1391 و 1393 با سرمایه ثبتی مزیت نسبی دارند. تمام محصولات فولاد خوزستان در سال 1391 با روش ارزش سرمایه در بورس اوراق بهادار و سرمایه ثبتی دارای سودآوری و مزیت نسبی بوده، درحالیکه در سال 1393 فقط محصول تختال و در سال 1390 و 1392 تمام محصولات با سرمایه ثبتی مزیت نسبی داشتهاند. محصول گرم شرکت فولاد مبارکه نیز با سرمایه ثبتی شرکت در سال 1391 و 1392 سودآور بوده است. شرکت ذوبآهن در تولید تمام محصولات در هر دو روش محاسبهشده در چهار سال فاقد مزیت نسبی و سودآوری بوده است.
Iron and steel industry is considered among those industries which are very costly and require advanced and high technology. The development of this industry in the economy of every country, is able to make progress in other related industries. In this research the state support is calculated according to tariff in Mobarakeh steel Company, Zobahan and Khuzestan steel which have more than 70 percent of the country’s manufacturing industry. For this purpose, comparative advantage and supportive indices have been analyzed using policy analysis matrix technique for 1390, 1391, 1392 and 1393. The findings of this research, based on indices of nominal protection of the products, suggest that all products of Mobarakeh steel except slab in 1390, Khuzestan steel except slab in 1393 and all the products of Zobahan were supported in 4 years. Indices of nominal protection of the inputs shows that there have been no support of tradable inputs used in producing the products of the three companies. Indices of effective support states that Zobahan coil product and coated of Mobarakeh steel in 1390, and all the products of Mobarakeh steel and Zobahan in 1391,1392,1393 except coil and rebar in 1391 have been supported. Also all the products of Khuzestan steel in 4 years except slab in 1393 have been supported. Based on the cost of internal resources, cold and coated products have a comparative advantage with the value capital in bourse in 1390 and 1393 and the capital records in 1391 and 1393. All the products of Khuzestan steel with the value capital in bourse and the capital records have profitability and comparative advantage in 1391, while only slab Abstracts 3 in 1393 and all products in 1390 and 1392 they have comparative advantage only in the value capital records. warm products of Mobarakeh with the capital records have profitability and comparative advantage in 1391 and 1392. The Zobahan company have been without any comparative advantage and profitability in producing all products using all the two calculated methods in the four years.
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_18851_3ed42a5131526b0a0cb0c1d7daf48920.pdf
تعرفه / ماتریس تحلیل سیاستی / حمایت اسمی / مزیت نسبی
Tariff / Policy Analysis Matrix / Nominal Protection / Comparative Advantage
per
موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
پژوهشنامه بازرگانی
1735-0794
2676-7767
2016-02-01
20
77
59
85
18852
Research Paper
طراحی و تبیین مدل حراج مجازی گل ایران با رویکرد پویایی سیستمها
Designing a Model for Virtual Auction of Iran Flower Market - System Dynamics Approach
سعید صفری
safari_saeed@yahoo.com
1
مصطفی قاضیزاده
2
مهدی علاالدینی
3
جواد ملاعلیپور
4
استادیار مدیریت دانشگاه شاهد، تهران، ایران
استادیار مدیریت دانشگاه شاهد، تهران، ایران
کارشناس ارشدمهندسی صنایع، دانشگاه علم و فرهنگ تهران، ایران
کارشناسی ارشدمدیریت، دانشگاه شاهد تهران،ایران
بازاررسانی و فروش گل در ایران، روش ناکارایی است که نسبت بالایی از گلهای تولیدشده را به ضایعات تبدیل کرده و درصد زیادی از قیمت نهایی هر شاخه گل را نصیب دلالان و خردهفروشان میکند؛ درحالیکه در کشورهای پیشرویی همچون هلند، گلها از طریق حراج مجازی و بهروش حراج هلندی به مشتریان عرضه میشود که مزایای بسیاری از جمله کاهش مسافت و زمان انتقال گلها و دسترسی راحت به حراج اینترنتی را فراهم میکند. این تحقیق با هدف امکانسنجی اجرای روش حراج مجازی گل در ایران و دستیابی به راهکارهایی برای پیادهسازی موفق آن، ابتدا ابزارهای شناختهشده مستندسازی و طراحی مدلهای کسبوکار را مطالعه و ارزیابی کرده و در ادامه مدلی کیفی از روش اجرای حراج مجازی گل در ایران را در قالب تابلوی کسبوکار آستروالدر ارائه داده است. سپس، مدل کیفی را طی چند مرحله مصاحبه باز با تعدادی از کارشناسان تولید و فروش گل، با استفاده از روش پویایی سیستمها و با طراحی مدلهای علّی حلقوی و جریان، کمّی نموده و دادههای مورد نیاز اجرای آن را نیز با توزیع پرسشنامه بین نمونه 63 گلفروشی شهر تهران جمعآوری کرده است. نتایج حاصل از شبیهسازی رفتار این مدل در سناریوهای مختلف نشان میدهد نهتنها روش حراج مجازی گل در ایران قابل اجرا است، بلکه با اتخاذ راهبردهای مناسب، علاوه بر کاهش ضایعات گل، افزایش قیمت دریافتی تولیدکننده و کاهش قیمت پرداختی مصرفکننده، سود زیادی هم نصیب سایت اجراکننده حراج گل خواهد کرد.
Flower Marketing in Iran is an ineffective way that wastee high proportion of flowers, makes prices higher for consumers and also cause the most revenue for dealers and retailers. But in developed cointries like Netherlands, flowers are sold through virtual auction by Dutch auction method which creates many benefits including reduce travel time and distance for flowers and provids a convenient access to the auction via the internet for costumers. This study aimed to evaluate the feasibility of implementation of it. So, first it studied and evaluated some famous tools for documentation and designing business models and then provided a qualitative model of virtual flower auction based on Osterwalder business model canvas. In the following, the qualitative model was transferred to a quantitative one with designing causal loop and flow diagrams via system dynamics method. In order to do that some open multi-stage interviews with some important data was collected by distributing a questionnaire among 63 florists in Tehran. Results of simulating the model in various scenarios show that not only the virtual flower auction method is applicable in Iran, But also by applying appropriate strategies and taking good decisions, it reduces flowers waste, increases received price by the producer and decreases the price paid by the consumer and also it benefits the flower auction site.
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_18852_05c414ab09c3d32fbfbbb5d549d55631.pdf
مدل کسبوکار / کسبوکار مجازی / حراج / بازار گل / پویایی سیستمها
Business Model / Virtual Business / Auction / Flower Market / System Dynamics
per
موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
پژوهشنامه بازرگانی
1735-0794
2676-7767
2016-02-01
20
77
87
114
18853
Research Paper
بررسی استراتژیهای قیمتگذاری صادرکنندگان ایران در بازارهای بینالمللی (رویکردهای پویای دادههای تابلویی)
Assessment of Pricing Strategies of Iranian Exporters
in International Markets
(Dynamic Panel Data Approach)
محمد قربانی
ghorbani@um.ac.ir
1
امیرحسین توحیدی
amirhossein.towhidi@gmail.com
2
استاد گروه اقتصاد کشاورزی،دانشکده کشاورزی،دانشگاه فردوسی مشهد
دانشجوی دکترای اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی،دانشگاه فردوسی مشهد
تغییرات نرخ ارز بر سیاستها و استراتژیهای قیمتگذاری صادرکنندگان ایران در بازارهای بینالمللی نقش بسیار مهمی ایفا میکند. بنابراین، بررسی درجه قیمتگذاری برای بازار توسط صادرکنندگان ایران در 48 بازار مقصد در دوره 91-1371 هدف اصلی این مطالعه است. وجه تمایز این مطالعه نسبت به مطالعات پیشین استفاده از روشهای پیشرفته و پویای دادههای تابلویی (نظیر میان گروهی تلفیقی، گشتاورهای تعمیمیافته سیستمی و اثرات ثابت پویا) برای تعیین عوامل مؤثر بر قیمت صادرات ایران است که در چارچوب مدلهای خودتوضیح برداری با وقفههای توزیعی و تصحیح خطای برداری الگوسازی شدهاند. افزون بر این، در چارچوب دادههای تابلویی از روش گارچنمایی برای بررسی اثر نااطمینانی نرخ ارز نیز استفاده شده است. نتایج مطالعه نشان داد در کوتاهمدت درجه قیمتگذاری برای بازار با استفاده از سه روش مذکور در محدودهای بین 46/0 تا 94/0 قرار دارد و بنابراین میتوان نتیجه گرفت سیاست قیمتگذاری سود ـ سهم در بازارهای صادراتی ایران برقرار است. همچنین، براساس نتایج روابط بلندمدت، تقاضای کشورهای واردکننده برای صادرات ایران از لحاظ قیمتی کششناپذیر بوده و با توجه به یافتههای تحقیق میتوان نتیجه گرفت که سیاست کاهش ارزش پول ملی در کوتاهمدت و بلندمدت اثر چندانی بر بهبود عملکرد صادراتی و بهبود تراز تجاری ایران ندارد.
Variations of exchange rates play an important role on the policies and pricing strategies of Iranian exporters in international markets. Therefore, for the total sample of 48 market destinations during the period 1992-2012, assessment of the degree of pricing to market is the main purpose of this study. In order to determine factors affecting the Iranian export price, we use advanced dynamic panel data methods (such as pooled mean group, the system generalized method of moments and the dynamic fixed effects) that are distinguishing features of this study relative to prior works, based on the autoregressive distributed lag and error correction model. In addition, to determine the effect of the exchange rates uncertainty on Iranian export price, we use the exponential GARCH in the context of panel data. Using the mentioned three methods, the results of this study in the short term showed that the degree of pricing to market is the range between 0/46 and 0/94, and therefore, we can conclude that contribution-profit pricing strategy is established in Iran's export markets. Also, the results in the long term showed that the export demand in importing countries is price inelastic. According to research findings, it is concluded that the policy of devaluation of the national currency will have little effect on increase of Iran's exports and improve the balance of trade in the short- and long-term.
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_18853_7b40e597f5462e0d3ec10400be430429.pdf
قیمتگذاری برای بازار / قیمتگذاری سود ـ سهم / نااطمینانی نرخ ارز
Pricing to Market / Contribution-Profit Pricing / Exchange Rates Uncertainty
per
موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
پژوهشنامه بازرگانی
1735-0794
2676-7767
2016-02-01
20
77
115
145
18854
Research Paper
بررسی تطبیقی وصف تجریدی در اسناد تجاری با اصل استقلال در اعتبارات اسنادی
A Comparative Review of Separation Description
in Commercial Documents with Independent Principle
in the Letters of Credit
همایون مافی
hmynmafi@yahoo.com
1
راضیه عبدالصمدی
rsamadi.ir@gmail.com
2
دکترای حقوق تجارت بینالملل، دانشیار دانشگاه علوم قضایی وخدمات اداری
دکترای حقوق خصوصی، استادیار دانشگاه اشرفی اصفهانی
اسناد تجاری برخلاف اسناد مدنی که اعتبارشان منوط به صحت روابط حقوقی است بالاصاله از حیاتی مستقل از معاملات و روابط ابتدایی برخوردار بوده و متکی و قائم به خود هستند. بر این اساس، اعتبار و ارزش اسنادی تجاری مجرد از روابط مبنایی است که علت وقوع آنها را تشکیل میدهد. وصف تجریدی اسناد تجاری ناظر بر تفکیک و جدایی رابطه حقوقی منشأ صدور سند از روابط حقوقی ناشی از صدور سند است. از آثار وصف تجریدی اسناد تجاری مصونیت این اسناد از ایرادات مربوط به بطلان، عدم نفوذ یا فسخ عمل حقوقی در برابر دارنده سند تجاری است.اعتبارات اسنادی نیز همانند اسناد تجاری بهعنوان اسناد قابل معامله مستقل و فارغ از قرارداد اصلی خرید و فروش یا سایر قراردادهایی است که مبنای گشایش اعتبار قرار میگیرند. در این صورت، بانک گشاینده اعتبار با انصراف از استناد به ایرادات در مقابل بدهکار اصلی مسئول پرداخت وجه در مقابل ذینفع است. مقاله حاضر با تمایز وصف تجریدی اسناد تجاری و اصل استقلال اعتبار اسنادی به تحلیل استثنائات آنها میپردازد تا با توجه به تشابهات و افتراقات این دو فرآیند تأثیر ایرادات را بر هریک از آنها بررسی کند.
Commercial documents in opposition to civil documents whose credit is dependent on the validity of legal relation have principally an independent existence from the transactions and basic relations and are dependent on theirselves. On this basis, the credit and commercial documents values are separate from the basic relations that are the cause of their creation. The separation character of commercial documents is applicable on the separation of legal relation causing the document issuance from the legal relations resulting from the document issuance. The effect of separation of commercial documents is the immunity of these documents from the objection relating to the nullity, invalidity, recession of legal action against the holder of commercial document. The letter of credits as the same of commercial documents are an independent negotiable documents from the basic agreements or other agreements that are the basis of issuing the letter of credit. In these cases, the issuing bank with withdrawal of invoking to objections against the main debtor is responsible for the payment of money against the beneficiary. The present article with distinction of the separation character and independent principle of letter of credit seek to analyze their exceptions by considering their similarities and differences and to review the effect process of objections on each of them.
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_18854_c1c5d319a12baf6f69ae6c5e490ff4d5.pdf
وصف تجریدی / استقلال / اعتبار اسنادی / ایرادات / استثنائات
Separation / Character / Independence / Letter of Credit / Objections / Exceptions
per
موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
پژوهشنامه بازرگانی
1735-0794
2676-7767
2016-02-01
20
77
147
167
18855
Research Paper
بررسی پتانسیل تجاری میان ایران و کشورهای منتخب در منطقه (ترکیه، سوریه، بحرین، عمان، قطر، کویت، عربستان سعودی و امارات متحده عربی) با استفاده از مدل جاذبه
Survey of Trade Potentials between Iran and Potential Candidate Countries in Region (Turkey, Syria, Kuwait, Oman, Bahrain, Qatar, Saudi Arabia, United Arab Emirates)
The Gravity Model Approach
ابراهیمعلی رازینی
a_razini@yahoo.com
1
محمدرضا میرزایینژاد
2
معصومه شیرینزاده
3
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد کرج،دانشکده مدیریت و حسابداری،گروه مدیریت صنعتی
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، دانشکده حسابداری و اقتصاد، گروه اقتصاد نظری
کارشناس ارشد برنامهریزی و تحلیل سیستمهای اقتصادی، دانشگاه
یکی از روشهای توسعه تجارت خارجی هر کشور، شناخت دقیق پتانسیلهای اقتصادی ـ تجاری شرکای تجاری عمده و راههای ارتقای حجم و ترکیب تجارت خارجی اعم از صادرات و واردات به سطح مطلوب آن است. بر این اساس، در این مطالعه برای برآورد پتانسیل تجاری غیرنفتی بین ایران و کشورهای منتخب در سالهای 2009-1995 از مدل جاذبه استفاده شده و روش پانل دیتا نیز بهعنوان مناسبترین روش برآورد، انتخاب شده است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که ضریب حاصلضرب تولید ناخالص داخلی ایران و کشورهای شریک تجاری مثبت بوده و بنابراین، اندازه اقتصادی کشورها تأثیر مستقیم بر تجارت دوجانبه آنها دارد. براساس این نتایج، در سالهای مورد بررسی، ایران در تجارت خود با برخی کشورهای منتخب، از پتانسیل تجاری غیرنفتی خود بهطورکامل استفاده نکرده است. همچنین در این تحقیق عضویت ایران و ترکیه در اکو و تأثیر این عضویت بهعنوان نمونهای از یک پیمان منطقهای بر روابط تجاری بین آنها بهمنظور تبیین یکپارچگی منطقهای ایران و کشورهای منتخب بررسی شده است که نتایج حاکی از تأثیر مثبت عضویت بر روابط تجاری بین دو کشور است.
One of the country's foreign trade development strategies, is recognizing the economic potential of the major trade partners and ways of improving the volume and composition of foreign trade, both exports and imports, to its optimum level . Accordingly, in this study to estimate the potential for non-oil trade between Iran and selected countries over the period 1995-2009 the gravity model using panel data analysis as well as the most appropriate method for estimating is considered. The results show that the coefficient multiplying GDP of trading partner countries and Iran is positive and therefore countries economic size has a direct effect on bilateral trade between them. Also in this study the Iran and turkey’s membership in ECO and the role of such a regional treaty in commercial relations between Iran and the selected countries to explore regional integration effect has been investigated.
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_18855_8a5d19c6f39913938812affcd0434cd8.pdf
پتانسیل تجاری / همگرایی منطقهای / مدل جاذبه / دادههای پانل
Trade Potential / Gravity Model / Regional Economic Cooperation / Panel Data
per
موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
پژوهشنامه بازرگانی
1735-0794
2676-7767
2016-02-01
20
77
169
188
18856
Research Paper
مبانی نظری مسئولیت ناشی از آلودگی نفتی دریایی
Theoritical Bases of the Liability of Sea Oil Pollution
فرخ جواندلجانانلو
1
دانشجوی دکترای دانشگاه تهران
توسعه پایدار منابع نفت و گاز در فراساحل مستلزم مدیریت صحیح زیستمحیطی در طول عملیات اکتشاف و تولید نفتوگاز، حملونقل و جابهجایی آن است و نتیجه عدم مدیریت صحیح نشت و ریزش نفتوگاز در آب دریا بوده که به آلودگی، خسارات سنگین زیستمحیطی و در نهایت، به مسئولیت منجر میشود. مسئولیت فوق میتواند در قالب پیشگیری از آلودگی و در صورت عدم پیشگیری، مسئولیت مدنی آلودهکنندگان مطرح شود. مبانی مسئولیت ناشی از آلودگی نفتی دریاها یکی از مباحث عمده حقوق نفتوگاز است. مقاله حاضر میکوشد مبانی نظری مسئولیت فوق را در اسناد حقوقی بینالمللی بررسی کند.
Sustainable oil and gas resources development requires proper managing of environment during their exploration and production, off-shore operations and transportation. The consequence of improper management in oil and gas exploration, development, production and transportation can be leakage of oil and gas in seas, and may lead to damage and therefore liability. This liability may be brought up in form of prevention, compensation or otherwise, in the form of polluter's civil liability. Theoretical bases of this liability are the major topics in the petroleum law. This article intends to analyze theoritical bases of this liability in the domestic law and intermational instruments.
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_18856_1e3c1bb4fb3eca030836d7ba156a1675.pdf
نفت / فراساحل / آلودگی نفتی / مسئولیت مدنی / پیشگیری / خطا / خطر
Oil Pollution / Civil Liability / Prevention / Negligence / Danger