@article { author = {Mehregan,, Mohammad Reza and Asgharizadeh, Ezatollah, and Safari,, Hossein}, title = {Designing a Model for Corporate Competitiveness Measurement through Structural Equation Model: Case Study – Iran's National Petrochemical Company}, journal = {Iranian Journal of Trade Studies}, volume = {12}, number = {46}, pages = {1-36}, year = {2008}, publisher = {Institute for Trade Studies and Research}, issn = {1735-0794}, eissn = {2676-7767}, doi = {}, abstract = {Nowadays, one of the biggest problems of national industries, is the lack of competitiveness. Some of the experts in this field believe that national competitiveness has close relation with corporate competitiveness. Thus, in this paper, we're going to design a model for measuring corporate competitiveness. With regard to this model, a corporate can gain current approach and position and forecast the future one. Iran's National Petrochemical Company (INPC) has been selected for this survey for different reasons. This Company in Iran not only is as a company, but also is as an industry. Also it had been in internal and external markets actively. For designing this model, firstly literature of this field has been reviewed that caused to exploitation of different theories, models, frameworks, and approaches of national and corporate competitiveness. According to this literature review, main approaches of corporate competitiveness that were used in the proposed model are systematic, resource based, market based, and asset-process-performance approach. With respect to these approaches, the proposed model has three components: corporate resource, position of corporate in market, and the ability of creation and innovation. This model is confirmed through factor analysis and structural equation model. As a result of this research, INPC competitiveness has the corporate resource approach. It suggested INPC must shift to the mixture of corporate resource approach and ability of creation and innovation approach.      }, keywords = {COMPETITIVENESS / CORPORATE / INPC / STRUCTURAL EQUATION MODEL / FACTOR ANALYSIS}, title_fa = {طراحی مدلی برای بررسی رقابت پذیری در سطح بنگاه با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاریافته ( مطالعه موردی: شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران)}, abstract_fa = {از جمله مشکلات مهم امروز صنعت کشور عدم رقابت‌پذیری می‌باشد. یکی از ارکان این مشکل عدم وجود یک رویکرد مشخص بمنظور افزایش رقابت‌پذیری است. همچنین ارتباط مستقیمی بین افزایش توان رقابتی یا رقابت‌پذیری یک کشور و توان رقابتی بنگاه‌ها وجود دارد. لذا در این مقاله قصد داریم که مدلی برای بررسی و اندازه‌گیری رقابت‌پذیری یا توان رقابتی بنگاه ارائه نماییم. این تحقیق در شرکت صنایع پتروشیمی ایران انجام شده است. برای استخراج مدل مفهومی، از یک طرف نظریات، تئوری‌ها، مدل‌ها، رویکردها و چارچوب‌های مرتبط با رقابت‌پذیری در سطوح مختلف بنگاه، ‌صنعت و ملی و از طرف دیگر تحقیقات پیشین مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه آن شناسایی رویکردهای اصلی مورد استفاده در تدوین مدل مفهومی اولیه بود که عبارتند از: رویکردهای سیستمی، دارایی- فرآیند- عملکرد، مبتنی بر قابلیت و مبتنی بر بازار. بر اساس این رویکردها مدلی با سه جزء اصلی منابع ورودی سازمان، موقعیت بنگاه در بازار و توان خلاقیت و نوآوری توسعه داده شد. سپس با استفاده از تکنیک‌های تحلیل عاملی و مدلسازی معادلات ساختاریافته این مدل با چندبار اصلاح نمودن، نهایتاً به اثبات رسید. طبق نتایج کسب شده از این کار تحقیقاتی، مشخص شد که توان رقابتی شرکت صنایع پتروشیمی ایران بیش از هر چیز وابسته به منابع است. به عبارت دیگر رویکرد این شرکت رویکرد مبتنی بر منابع ورودی بنگاه است که پیشنهاد می­شود به رویکرد ترکیبی مبتنی بر منابع و خلاقیت و نوآوری تغییر یابد.    }, keywords_fa = {رقابت‌پذیری / بنگاه / شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران / مدلسازی معادلات ساختاریافته / تحلیل عاملی}, url = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_700804.html}, eprint = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_700804_1de3c35d217dc341da14783812b934f9.pdf} }