@article { author = {Fathi, Saaid and Azizi, Shahriar}, title = {Investigation of Electronic Business Effect on Export Development: Identifying IRAN Industries Priorities}, journal = {Iranian Journal of Trade Studies}, volume = {12}, number = {45}, pages = {179-220}, year = {2007}, publisher = {Institute for Trade Studies and Research}, issn = {1735-0794}, eissn = {2676-7767}, doi = {}, abstract = {Important role of E-business development in the entire communities and efforts made toward increasing ICT usage in economy and business certainly calls for explanation of objectives and strategies. This leads to effective use of e-business and strengthens the effectiveness and efficiency of e-business progress flow. In this research, we try to provide solution for developing e-business in Iranian industries, after prioritizing the industries. This provision and prioritization is based on assuming a direct role for export leap strategy. Hence, the basic problem of research is, can e-business development result in export development generally and in each industry individually? The results showed in current IRAN business environment, e-business has no considerable effect on export leap, but if some economic, political and competitive areas are corrected then this effect can be more effective. It should be noted the lack of significance effect of e-business on export leap does not mean unimportance of e-business. This paper concludes there should be more care about prioritization of e-business activities on different industries. Comparisons depict that e-business effect export leap in rubber and plastics, basic metals and other transportation vehicles. Findings indicated e-business has no effect on export leap for other industries.  }, keywords = {E,BUSINESS / E,COMMERCE / EXPORT LEAP / INDUSTRY / PRIORITIZATION}, title_fa = {بررسی تاثیر کسب و کار الکترونیکی بر توسعه صادرات، شناسایی اولویت های بخش صنعت در کشور}, abstract_fa = {اهمیتی که توسعه کسب و کار  الکترونیکی در تمامی جوامع دارد و تلاشی که در راستای توسعه کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات در اقتصاد و بازرگانی می‌شود، قطعاً مستلزم تبیین اهداف و استراتژی‌های مربوطه به منظور بهره‌برداری مؤثر از این پدیده و افزایش کارآیی و اثربخشی جریان توسعه آن است. در این تحقیق سعی بر آن بوده است تا راهکارهایی برای توسعه کسب و کار الکترونیکی در صنایع مختلف کشور عرضه، و بر این اساس صنایع کشور مورد اولویت‌بندی قرار گیرد. البته با این پیش‌فرض که استراتژی جهش صادراتی بعنوان استراتژی سطح بالاتر کسب و کار  الکترونیکی مورد پذیرش قرار گرفته است. با این مقدمه مسأله اصلی این تحقیق این بوده است که آیا توسعه کسب و کار الکترونیکی می‌تواند توسعه صادرات را درکشور بطور عام و بطور خاص در هریک از صنایع تسهیل کند یا خیر؟ بر اساس مسأله فوق، فرضیات تحقیق شکل گرفت. نتایج تحقیق حاکی از آن است که در محیط کسب و کار فعلی کشور، کسب و کار الکترونیکی بر جهش صادراتی اثر زیادی ندارد، اما اگر برخی زمینه‌های اقتصادی، سیاسی،‌ رقابتی موجود اصلاح شود، این ارتباط به سمت یک ارتباط مؤثر سوق پیدا خواهد کرد. نکته‌ای که در انتها به آن تأکید شده است اینکه این عدم ارتباط به معنای کنار گذاشتن یا بی‌اهمیت بودن مبحث کسب و کار الکترونیکی در فضای فعلی نیست. بلکه صرفاً دقت بیشتر در اولویت‌بندی فعالیت‌های مربوط به توسعه کسب و کار الکترونیکی را در صنایع مختلف می‌طلبد. در مقایسه صنایع مختلف نیز، مشخص شد که در صنایع لاستیک و پلاستیک، فلزات اساسی و سایر وسایل حمل و نقل در ایران کسب و کار الکترونیکی بر جهش صادراتی موثر است اما در سایر صنایع این تأثیر حاکم نیست.}, keywords_fa = {کسب و کار الکترونیکی / تجارت الکترونیکی / جهش صادراتی / بخش صنعت / اولویت‌بندی صنایع}, url = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_700799.html}, eprint = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_700799_c9bff930c07d6af9c5ed8c11baf80fbe.pdf} }