@article { author = {Tghizaadeh, Ebrahim and Ahmadi, Afshin}, title = {A Comparative Analysis of “Rotterdam Rules” (2009) Innovations in Carriage of Goods by Sea in Comparison With “Hague Rules” (1924) and “Hamburg Rules” (1978)}, journal = {Iranian Journal of Trade Studies}, volume = {23}, number = {90}, pages = {169-193}, year = {2019}, publisher = {Institute for Trade Studies and Research}, issn = {1735-0794}, eissn = {2676-7767}, doi = {}, abstract = {On December 11, 2008, the United Nations adopted the “Convention on Contracts for the International Carriage of Goods Wholly or Partly by Sea”, more colloquially known as the “Rotterdam Rules” for the city which hosted the convention’s signing ceremony on September 23, 2009. Definitely, one of the advantages of Rotterdam Rules in comparison with the former rules is providing new innovation with new requirements of industry and commerce. Rotterdam Rules also by adopting the “Door to Door” mode for carriage of goods, promoting the Electronic Transport Record, embedding the “Volume Contracts” and providing “Joint and Several Liability” between carriers and performing parties have opened new horizons in the carriage of goods by sea. Rotterdam Rules in spite of avoiding the excesses of “Hamburg Rules” retained its strength points and has tried to eliminate the defects of “Hague Rules”. Therefore, it can be said that this convention has caused a balanced approach among the benefits of shippers and carriers for providing the general fortuity.}, keywords = {Rotterdam Convention (Rules) / Volume Contracts / Door to Door Carriag /,Electronic Transport Record / Joint and Several Liability}, title_fa = {تحلیل تطبیقی نوآوری‌های کنوانسیون «رتردام» 2009 در حمل دریایی کالا نسبت به کنوانسیون‌های «بروکسل» 1924 و «هامبورگ»}, abstract_fa = {کنوانسیون راجع به قراردادهای حمل بین‌المللی کلی یا جزئی کالا از طریق دریا در 11 دسامبر 2008 از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به‌تصویب رسید. این کنوانسیون که به‌واسطة برگزاری مراسم امضای آن در 23 سپتامبر 2009 در بندر «رتردام» به‌عنوان «مقررات رتردام» نیز از آن یاد می‌‌شود، برای رفع نیازهای تجاری- حقوقی و رفع کاستی‌های کنوانسیون‌های تدوین‌شدة سابق به‌وجود آمده و ضمن جلوگیری‌ از افراط‌گری‌های کنوانسیون «هامبورگ»، نقاط قوت آن‌را حفظ و تلاش کرده است که نقایص کنوانسیون «بروکسل» را برطرف نماید. از این رو می‌توان گفت کوشش این کنوانسیون برای جمع منافع فرستندگان و متصدیان حمل بوده است تا مورد قبول هر دو طرف قراردادهای حمل قرار گیرد. بی‌تردید از جملة مزیت‌های کنوانسیون رتردام در قیاس با مقررات اسلاف خود، نوآوری‌های متناسب با ضرورت‌های صنعت حمل و نقل دریایی و مقتضیات تجاری است. کنوانسیون رتردام با برگزیدن شیوة حمل «درب به درب» کالا، پیش‌بینی «اسناد الکترونیکی حمل» و تأسیس نهاد «قراردادهای حجمی»، گام‌های مؤثری را در تحول حمل دریایی کالا برداشته است که هرکدام بخشی از نقایص کنوانسیون‌های بروکسل (مقررات لاهه)و هامبورگ را مرتفع می‌سازد.}, keywords_fa = {اسناد الکترونیکی حمل / حمل درب به درب کالا/ قرارداد حجمی / کنوانسیون (مقررات) رتردام / مسئولیت تضامنی}, url = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_35951.html}, eprint = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_35951_76f66791d145c94c4611814623d78086.pdf} }