@article { author = {Amini Nezhad, iliya and vazifehdost, hosein and Zamani Moghaddam, Afsaneh}, title = {Forecasting Future Consumer Behavior: Future Research Model of Next Buying Behavior with Mixed Method Research}, journal = {Iranian Journal of Trade Studies}, volume = {25}, number = {97}, pages = {133-176}, year = {2020}, publisher = {Institute for Trade Studies and Research}, issn = {1735-0794}, eissn = {2676-7767}, doi = {}, abstract = {Nowadays, the success of businesses cannot be simplified. For this reason, consumer behavior prediction is key to success in planning and managing the environment. The focus of this research is to recognize the behavior of consumer futures in goods with high mental conflict. In fact, this study identifies factors, dimensions, components and indicators effective for future consumer shopping behavior in goods with high mental conflict and presents a structural model. In the first study, delphi method was used in four rounds to study theoretical literature and interview with 17 experts from academic and industry experts to obtain their views and fuzzy delphi logic to analyze these opinions, and in second study using a 417 - man sample and AMOS softwares and spss components were analyzed in two measurement and structural models. In the first study, two factors, four dimensions, eighteen components and sixty five indicators related to the main concept were identified and in the second study the elements of the research were analyzed using confirmatory factor analysis and finally fit the confirmed elements in the final model. The results of this study showed that feedback indices were calculated by vendors and attention to changes of products from the social impacts component with the highest amount of fuzzy norms and the least amount of fuzzy norms is the least important indicator.}, keywords = {Consumer Behavior / Future Consumer Behavior / Mental Involvement / Mixed Method Research / Model}, title_fa = {پیش بینی رفتار مصرف کننده: مدل آینده پژوهی رفتار آتی خرید با استفاده از روش پژوهش ترکیبی}, abstract_fa = {امروزه نمی‌توان در مورد موفقیت کسب و کارها ساده انگاری کرد. به همین دلیل، پیش بینی رفتار مصرف‌کننده کلید موفقیت در برنامه‌ریزی و مدیریت محیط در حال دگرگونی است. تمرکز این پژوهش بر شناخت رفتار خرید آینده مصرف‌کننده در کالاهای با درگیری ذهنی بالا می‌باشد. در واقع، این پژوهش به شناسایی عوامل، ابعاد، مولفه‌ها و شاخص‌های اثرگذار بر رفتار خرید آینده مصرف‌کننده در کالاهای با درگیری ذهنی بالا پرداخته و به ارائه مدلی ساختاری میپردازد. در مطالعه اول، از روش دلفی در چهار راند جهت بررسی ادبیات نظری و مصاحبه با 17 نفر از خبرگان دانشگاهی و صنعت و اخذ نظرات آنها و از منطق دلفی فازی برای تحلیل این نظرات استفاده شد و در مطالعه دوم با استفاده از یک نمونه 417 نفره و نرم افزارهای AMOS و SPSS، مولفه‌ها و شاخص‌ها در قالب دو مدل اندازه‌گیری و ساختاری تحلیل شدند. در مطالعه اول، دو عامل، چهار بعد، هجده مولفه و شصت و پنج شاخص مرتبط با مفهوم اصلی شناسایی شدند و در مطالعه دوم مولفه‌های پژوهش با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی تحلیل و در نهایت مولفه‌های تایید شده در مدل نهایی برازش گردیدند. نتایج این پژوهش نشان داد که شاخص‌های بازخورد از سوی فروشندگان و توجه به تغییرات محصولات از مولفه اثرات اجتماعی با بالاترین مقدار دی فازی شده پر اهمیت‌‌ترین و شاخص گروه‌های محیطی از مولفه هنجارهای ذهنی با کمترین مقدار دی فازی شده کم اهمیت‌ترین شاخص پژوهش به حساب می‌آیند.  }, keywords_fa = {پژوهش ترکیبی / درگیری ذهنی / رفتار مصرف‌کننده / رفتار خرید آینده / مدل}, url = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_243217.html}, eprint = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_243217_410162e1d24508c3db2677b85bee16db.pdf} }