@article { author = {abasi, hossein}, title = {Designing the Model for Commercialization of University Research Using Structural Equation Modeling- Partial Least Squares Method (SEM-PLS)}, journal = {Iranian Journal of Trade Studies}, volume = {21}, number = {82}, pages = {1-21}, year = {2017}, publisher = {Institute for Trade Studies and Research}, issn = {1735-0794}, eissn = {2676-7767}, doi = {}, abstract = {As regards the commercialization of research one of the main mission’s universities has been accepted in addition to education and research, present research was performed with the aim of developing a comprehensive model for the commercialization of university research. To answer the research question, the literature of subject reviewed with exploratory and comparative approach and the most important factors were recognized that affecting the commercialization of research. Then, using the Tri-Category theory (3Cs), each of the factors based on the characteristics of the three categories; context, co-structural and content classified and conceptual framework was developed. The conceptual framework is validated by collecting empirical data and structural equation modeling method. Based on the study findings and the values of the path coefficients in the final research model, the context factors 34/4 percent, 21.5 percent and structural 34/7 Percentage change of variable commercialize directly explain. Also, context variable is effective indirectly through mediator structural factors of 14/8 and through the mediating variable on the dependent variable commercialization of content at a rate of 16/7 percent. Calculation and analysis of fitness indicators using Smart-PLS software, confirmed adaptation of conceptual framework and empirical data.}, keywords = {Commercialization,structural,Modeling,equation,PLS}, title_fa = {طراحی الگوی تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی با روش مدل سازی معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی}, abstract_fa = {در راستای تجاری سازی تحقیقات بعنوان یکی از ماموریت های اصلی دانشگاهها، پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی تجاری سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی انجام پذیرفته است. برای رسیدن به هدف تحقیق؛ ابتدا، با مرور ادبیات، مهمترین مولفه های تاثیرگذار بر تجاری سازی احصاء و با بهره گیری از نظریه سه شاخگی (3c) هر کدام از مولفه ها بر اساس ویژگیهایی در سه دسته عوامل زمینه ای، محتوایی و ساختاری طبقه بندی و چارچوب مفهومی تحقیق ارائه و با جمع آوری داده های تجربی و روش مدل سازی معادلات ساختاری، چارچوب پیشنهادی اعتبارسنجی و مدل نهایی تحقیق ارائه شد. بر اساس یافته های پژوهش و مقادیر مربوط به ضریب مسیرها در مدل نهایی تحقیق، عوامل زمینه ای 4/34 درصد، محتوایی 5/21 درصد و ساختاری 7/34 درصد تغییرات مربوط به متغیر تجاری سازی را بطور مستقیم تبیین می کنند. از سوی دیگر، متغیر زمینه ای بطور غیر مستقیم و از طریق متغیر میانجی عوامل ساختاری به میزان 8/14 درصد و از طریق متغیر میانجی عوامل محتوایی به میزان 7/16 درصد بر متغیر وابسته تجاری سازی تاثیر دارد. محاسبه و تحلیل شاخص های برازش با نرم افزار Smart-PLS انطباق چارچوب مفهومی و پیشینه تجربی با واقعیت را تایید نمود.}, keywords_fa = {الگو,تجاری سازی,مدلسازی,معادلات,ساختاری}, url = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_23754.html}, eprint = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_23754_ef9d6115d27058c90563c005341bcc6c.pdf} }