@article { author = {Naimi-Sadigh, Ali and Fatahi, Somayeh}, title = {Coordination of Pricing and Marketing Decisions of the New Product A Game Theory}, journal = {Iranian Journal of Trade Studies}, volume = {24}, number = {94}, pages = {1-26}, year = {2020}, publisher = {Institute for Trade Studies and Research}, issn = {1735-0794}, eissn = {2676-7767}, doi = {}, abstract = {Nowadays, the development and production of a new product are one of the most important factors for companies’ growth. As well, the pricing and marketing of a new product along with old products have special issues in determining the amount of demand and the amount of profit. In this research, four approaches have been used to obtain the amount of demand, profit, and price of the old and new products. These approaches include the Nash equilibrium game, the Stackelberg game of the new product (the new product, the leader), the Stackelberg game of the old product (the old product-leader) and the game in cooperative. These approaches have been discussed in two cases which are general and limited. In the limited case, " the " advertising for old products is illegal. The results indicate that the cooperative game has more profit. It should be mentioned that if the players have the same decision-making power, the Nash equilibrium game is suggested. Also, if the players have more power on the market so that they can impose their decisions on the other player the Stackelberg game is proposed.}, keywords = {Competition / Development of New Product / Stacklberg Game / Nash,Equilibrium Game / Cooperative Game}, title_fa = {هماهنگی تصمیم‌های قیمت‌گذاری و بازاریابی محصول جدید با استفاده از نظریه بازی}, abstract_fa = {در دنیای امروز، یکی از مصادیق رشد و توسعه شرکت‌ها، به وجود آمدن و تولید یک محصول جدید است که در آن عوامل زیادی اهمیت پیدا می‌کنند. قیمت‌گذاری و بازاریابی یک محصول جدید در کنار محصولات فعلی (قدیمی) نکته‌های حائز اهمیتی در تعیین مقدار تقاضا و میزان سود است. در این پژوهش از چهار رویکرد بازی تعادل نش، بازی استکلبرگ محصول جدید (محصول جدید - رهبر)، بازی استکلبرگ محصول قدیمی (محصول قدیمی- رهبر) و بازی با همکاری، برای به دست آوردن مقدار تقاضا، سود و قیمت هر دو محصول قدیمی و جدید، استفاده شده است. این رویکردها در دو حالت کلی و با محدودیت (تبلیغات محصول قدیمی غیر مجاز) مورد بحث و بررسی قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که بازی با همکاری در مجموع سود بیشتری دارد ولی درصورتی‌که بازیکنان قدرت تصمیم‌گیری یکسانی دارند بازی نش پیشنهاد می‌شود و اگر قدرت بیشتری در بازار دارند به شکلی که می‌توانند تصمیم‌های خود را به بازیکن دیگر تحمیل نمایند بازی استکلبرگ پیشنهاد می‌گردد.}, keywords_fa = {Competition / Development of New Product / Stacklberg Game / Nash,Equilibrium Game / Cooperative Game}, url = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_43554.html}, eprint = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_43554_9b264040a2c5db217c522ff789dac8c2.pdf} } @article { author = {Kashanipoor, Mohammad and Khosravi, Abulfazl and Shafiezade, Zahra}, title = {The Impact of Marketing Spending on Short and Long-run Performance of IPO Firms}, journal = {Iranian Journal of Trade Studies}, volume = {24}, number = {94}, pages = {26-49}, year = {2020}, publisher = {Institute for Trade Studies and Research}, issn = {1735-0794}, eissn = {2676-7767}, doi = {}, abstract = {Since most companies spend a lot on marketing, it is important for managers to ensure the impact of marketing spending on firm value. The initial public offering can provide a suitable platform for measuring the effectiveness of these cost. This article investigates the impact of marketing spending on short-run and long-run aftermarket performance of IPO firms. A sample of 119 firms going public from 1382 to 1393 in Tehran Stock Exchange was tested using multivariate regression techniques. This research is descriptive in purpose and in terms of outcome, it is practical. The results suggest that while pre-IPO marketing spending do not impact short-run firm performance measures, long-run aftermarket performance appears to be positively and significantly impacted. Whereas, marketing expenses as a market based assets' item, can improve the market value of the firm in the long run. The results also indicate that increasing marketing spending before the IPO, and disclosing this information, produces ultimate benefits for the firm}, keywords = {Marketing Spending / Initial Public Offering (IPO) / Aftermarket Performance / Underpricing}, title_fa = {بررسی نحوه اثرگذاری هزینه های بازاریابی شرکت ها بر بازدهی کوتاه ‏مدت و بلند مدت سهام در عرضه اولیه}, abstract_fa = {از آنجایی که اغلب شرکت‌ها مبالغ زیادی را صرف امور بازاریابی می‌کنند، اطمینان از اثرگذاری مخارج بازاریابی بر ارزش شرکت برای مدیران اهمیت زیادی دارد. عرضه اولیه عمومی می‌تواند بستر مناسبی برای سنجش کارایی این هزینه‌ها فراهم نماید. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه مخارج بازاریابی با بازدهی کوتاه‌مدت و بلند‌مدت سهام در فرایند عرضه اولیه عمومی است. به این منظور اطلاعات مربوط به 119 شرکت که بین سال‌های 1382 تا 1393 در بورس اوراق بهادار تهران برای اولین بار به عموم عرضه شده‌اند، با استفاده از تکنیک‌های اقتصاد سنجی رگرسیون چند متغیره، مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش از بعد هدف از نوع توصیفی و از بعد نتیجه، پژوهشی کاربردی است. یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که مخارج بازاریابی با قیمت‌گذاری کمتراز واقع در عرضه اولیه رابطه ندارد، اما بر بازدهی بلند‌مدت سهام پس از عرضه اولیه اثر‌گذار است. زیرا مخارج بازاریابی، به‌عنوان یکی از اقلام دارایی‌های مبتنی بر بازار، می‌تواند موجب افزایش ارزش شرکت در بلند‌مدت شود. همچنین نتایج تحقیق نشان دهنده این است که افزایش هزینه‌های بازاریابی صورت گرفته قبل از عرضه اولیه عمومی و افشای اطلاعات مربوط به آن، در نهایت مزایایی برای شرکت به دنبال خواهد داشت.  }, keywords_fa = {Marketing Spending / Initial Public Offering (IPO) / Aftermarket Performance / Underpricing}, url = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_43555.html}, eprint = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_43555_365a91fbcbe91796e05efbb94982477c.pdf} } @article { author = {Heidari Haratemeh, Mostafa}, title = {Investigating the Impact of Nonconventional Provisions in Regional Trade Agreements on International Trade}, journal = {Iranian Journal of Trade Studies}, volume = {24}, number = {94}, pages = {51-73}, year = {2020}, publisher = {Institute for Trade Studies and Research}, issn = {1735-0794}, eissn = {2676-7767}, doi = {}, abstract = {The scope of recent regional trade agreements (RTAs) is significantly broadened by introducing several clauses, including competition policy or intellectual property rights, and expanding beyond WTO obligations.  These expanded RTAs not only reduce tariff rates, but also create cooperation and communication across a wide range of economic areas among member countries. If the existence of each clause has a significant and different effect on the level of entrepreneurship, even if it is equal in terms of tariff reduction, these differences in RTA can lead to heterogeneous effects on transactions between RTAs. Therefore, this research tries to examine the incremental impact of each RTA on transaction value in RTA countries.  To do this, 96 RTAs were assessed among 67 ESCAP member countries in a period of 40 years , and they were estimated using PPML technique along with indicators that were appropriate for each RTA, gravity equation. The results show that: a) the clause of a competitive policy has a continuous effect on trading and has the greatest impact on the expansion of transactions followed by the government procurement clause; b) also the analysis of the increase of transactions in the internal and external boundaries show significant roles in terms of competition policy and government procurement. c ) All results are strong and valid with respect to the various specimens, and show that the presence of competitive policy and government procurement are important in increasing the RTA's impact}, keywords = {Gravity Equation / RTA / Government Procurement / Intellectual Property / Competition Policy / Dispute Settlement}, title_fa = {بررسی تاثیر بندهای غیر متعارف توافقنامه های تجاری منطقه ای بر تجارت بین الملل}, abstract_fa = {حوزه‌ی توافقنامه‌های تجاری منطقه‌ای RTA اخیر با وارد کردن چندین بند از‌جمله سیاست رقابت یا دارایی‌های فکری و فراتر رفتن از مرز تعهدات  WTO، گسترده‌تر از پیش شده است. این RTA‌های گسترش‌یافته نه فقط نرخ‌های تعرفه را کاهش می‌دهند بلکه باعث ایجاد همکاری و ارتباط در حوزه‌های متعدد اقتصادی در میان کشورهای عضو می‌گردد. اگر وجود هر بند دارای تاثیرات قابل توجه و متفاوتی از لحاظ تجارت‌آفرینی داشته باشد، حتی اگر از لحاظ میزان کاهش تعرفه‌ها دارای ارزش برابر باشند، این تفاوت‌ها در حوزه‌ی RTA‌‌ها می‌تواند منجر به تاثیرات ناهمگنی روی معاملات میان RTA‌ها شود لذا این تحقیق سعی دارد میزان تاثیر افزایشی هر بند از RTA  بر ارزش معامله را در کشورهای عضو RTA مورد بررسی قرار دهد. برای انجام آن 96 RTA منعقد شده میان 67 کشور عضو منطقه‌ی ESCPI، در یک دوره زمانی 40 ساله مورد بررسی قرار گرفت و با استفاده از تکنیک PPML به همراه اندیکاتورهایی که به خوبی برای هر RTA منعقد شده، تفکیک شده‌اند، یک معادله جاذبه تخمین زده شد . نتایج ناشی از تحلیل‌ها نشاد داد که : الف) بند سیاست رقابتی به‌طور مداوم دارای تاثیرات مثبتی بر معاملات می‌باشد و بیش‌ترین تاثیر را بر گسترش معاملات دارد و سپس بند تدارکات دولتی در رتبه‌ی دوم تاثیرگذاری قرار می‌گیرد ب) همچنین تجزیه و تحلیل افزایش معاملات در حاشیه‌های درونی و بیرونی نشان از نقش‌های قابل توجه بندهای مربوط به سیاست رقابتی و تدارکات دولتی دارد ج) تمام نتایج نسبت به مشخصات و نمونه‌های مختلف، قدرتمند و معتبر هستند و نشان می‌دهند حضور بندهای سیاست‌ رقابتی و تدارکات دولتی به‌منظور افزایش تاثیرات تجارت‌آفرینی RTA‌ها در جهت گسترش حمایت سیاسی برای انعقاد RTA‌ها بسیار حائز اهمیت است .}, keywords_fa = {Gravity Equation / RTA / Government Procurement / Intellectual Property / Competition Policy / Dispute Settlement}, url = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_43557.html}, eprint = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_43557_1482f4428ca6a34c9b42cd2244a532da.pdf} } @article { author = {Shakeri, Zahra and hajihosseini, Ali}, title = {Legal Protection of Startups Business Methods}, journal = {Iranian Journal of Trade Studies}, volume = {24}, number = {94}, pages = {75-105}, year = {2020}, publisher = {Institute for Trade Studies and Research}, issn = {1735-0794}, eissn = {2676-7767}, doi = {}, abstract = {Startups Business are challenged by competitors for their creative and innovative element. Therefore, legal protection for their innovative ideas is critical to the growth and development of new businesses that have emerged mainly in the field of cyberspace. This effort seeks to explore the capacities of the legal system for such support and the history of support in different countries. The legal challenge in this paper is that business practices in most legal systems are considered as supportive exceptions and are not supported. Therefore, the present article analyzes the descriptive way to protect these business methods. The importance of this is vital for Iran, where the growth of Startups is considered a national priority. The paper finally concludes that the registration of business methods in the form of a patent system is possible, but to the extent that it does not adversely affect the growth of technology and economy}, keywords = {Istartups / Novice Businesses / Business Methods / Patent System / Competitive Advantage}, title_fa = {نظام حقوقی حمایت از روش های کسب و کار؛ آموزه‌هایی برای استارتاپ‌ها}, abstract_fa = {بعضی از روش‌های کسب و کار استارتاپ‌ها (کسب و کارهای نوپا) به جهت عنصر خلاقانه و ابتکاری خود در معرض تضییع حق توسط رقبا قرار دارد. ازاین‌رو، به‌منظور رشد و توسعه کسب و کارهای جدید که عمدتاً در بستر فضای مجازی به ظهور رسیده‌اند حمایت حقوقی از ایده‌های نوآورانه آن‌ها بسیار مهم است. در این مجال تلاش می‌شود ظرفیت‌های نظام حقوقی برای چنین حمایتی بررسی و سابقه حمایتی در کشورهای مختلف موردمطالعه قرار گیرد. چالش حقوقی مبحث حاضر آن است که روش‌های کسب و کار در اکثر نظام‌های حقوقی جز استثنائات حمایتی تلقی شده و قابل حمایت نیستند. ازاین‌رو مقاله حاضر با روش تحلیلی - توصیفی بدان می‌پردازد که در چنین فضایی چگونه می‌توان از این روش‌های کسب و کار حمایت نمود. مقاله سرانجام نتیجه‌گیری می‌کند که ثبت روش‌های کسب و کار در قالب نظام ثبت اختراعات امکان‌پذیر است ولی نه تا جایی که به زیان رشد فن‌آوری و اقتصاد باشد.}, keywords_fa = {Istartups / Novice Businesses / Business Methods / Patent System / Competitive Advantage}, url = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_43558.html}, eprint = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_43558_16b1c71b1b1f787ded134c143fa0a319.pdf} } @article { author = {ghourchiany, Saeed and khakzar, morteza}, title = {Developing of Inventory Management Model Considering Simultaneous Ordering in a Multi-levels and Multi-product Supply Chain}, journal = {Iranian Journal of Trade Studies}, volume = {24}, number = {94}, pages = {107-139}, year = {2020}, publisher = {Institute for Trade Studies and Research}, issn = {1735-0794}, eissn = {2676-7767}, doi = {}, abstract = {In recent years, an integrated assessment of the suppliers, producers, distributors and costumers that make up the supply chain components is one of the areas that has received much attention. The inventory management in supply chain is one of the most important issues because a major amount of company assets lies in the amount of circulating inventory. So issues relating to inventory management in supply chain with the objective of minimizing the total cost of supply chain and unit cost of the final product the utmost importance. In this paper, a mathematical model for multi-product inventory management in a multi-level supply chain consisting of the multi-supplier, a manufacturer, and several retailers is presented. The model determines different factors such as the optimum ordering of the raw materials and optimal level of the production and optimal ordering time and quantity of the products by retailers at each level of the supply chain, with the objective of minimizing inventory management costs in the integrated supply chain. Since the developed model is a mixed nonlinear model, to achieve the solution, genetic algorithm is used to determine the optimal values of variables, also the implementation of the proposed method is demonstrated using some numerical example}, keywords = {Supply Chain / Inventory Management / Multi Product /Genetic Algorithm /,Simultaneous Ordering}, title_fa = {توسعه مدل مدیریت موجودی چند محصولی با در نظر گرفتن امکان سفارش گذاری همزمان محصولات در یک زنجیره تامین چند سطحی و حل آن با استفاده از الگوریتم ژنتیک}, abstract_fa = {طی سال‌های اخیر بررسی عملکرد یکپارچه تامین‌کنندگان، تولید‌کنندگان، توزیع‌کنندگان و مصرف‌کنندگان که اجزای زنجیره‌های تامین را تشکیل می‌دهند یکی از زمینه‌هایی است که توجه زیادی به آن شده است، همچنین با توجه به اینکه میزان قابل توجهی از دارایی شرکت‌ها در میزان موجودی در گردش آنها نهفته است، مدیریت موجودی با هدف حداقل کردن هزینه‌های کل زنجیره و هزینه تمام شده محصول نهایی از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد، در این مقاله یک مدل ریاضی برای مدیریت موجودی چند محصولی در زنجیره تامین سه سطحی متشکل از چند تامین‌کننده، یک تولید‌کننده و چند خرده‌فروش ارائه می‌شود که درآن امکان سفارش‌گذاری همزمان محصولات برای هر یک از خرده‌فروشها نیز در نظر گرفته شده است و پارامترهای مهمی همچون میزان بهینه سفارش‌دهی مواد اولیه، میزان بهینه تولید محصولات و میزان و زمان بهینه سفارش محصولات توسط خرده‌فروش‌ها در هر یک از سطوح زنجیره، با هدف حداقل‌سازی هزینه‌های مدیریت موجودی در زنجیره تامین تعیین می‌گردد، با توجه به پیچیدگی‌های مدل ریاضی مساله، برای تعیین جواب بهینه مساله، الگوریتم فراابتکاری ژنتیک مورد استفاده قرار گرفته است، با ارائه مثال عددی مدل و روش حل مساله تحلیل شده است.}, keywords_fa = {Supply Chain / Inventory Management / Multi Product /Genetic Algorithm /,Simultaneous Ordering}, url = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_34222.html}, eprint = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_34222_0e0d762e9af4ecdead252a9b6f7031ec.pdf} } @article { author = {Maleki, Masoumeh and yaghoubi, saeed}, title = {A Bi-objective Mathematical Model for Resource Planning in the Project Supply Chain Considering the Quality and Discount of Raw Materials}, journal = {Iranian Journal of Trade Studies}, volume = {24}, number = {94}, pages = {139-175}, year = {2020}, publisher = {Institute for Trade Studies and Research}, issn = {1735-0794}, eissn = {2676-7767}, doi = {}, abstract = {Nowaday, rdue to the growth of large developmental and industrial projects and the importance of on time supply of materials and coordinating with suppliers, the issue of project supply chain has been considered. One of the ways to create this coordination is integrating inventory planning. For this purpose, in this paper, a bi-objective model is developed taking into account the features of the project, which aims to minimize the cost of the project. This model is a combination of resource constraint project scheduling and inventory planning. Therefore in this research, in addition to introducing inventory planning model for the project supply chain, the project's economic quality in accordance with the standards of the engineering system is considered, and also, the effect of discounts (incremental) on project costs to close the model to the real-world conditions is analyzed. To solve the proposed model, the ƹ-constraint method is used and the numerical results obtained from the implementation of the model are reported using this method}, keywords = {Project Supply Chain / Inventory Panning / Bi,objective Mathematical Model / ƹ,Constraint method}, title_fa = {ارائه مدل ریاضی دوهدفه جهت برنامه‌ریزی منابع در زنجیره تأمین پروژه با در نظر گرفتن کیفیت مواد اولیه و تخفیفات}, abstract_fa = {امروزه با توجه به رشد پروژه‌های بزرگ عمرانی و صنعتی و اهمیت تأمین به‌موقع مواد و ایجاد هماهنگی با تأمین‌کنندگان، موضوع زنجیره تأمین و لجستیک پروژه مورد توجه قرار گرفته است. یکی از راه‌های ایجاد این هماهنگی، برنامه‌ریزی موجودی یکپارچه است که به‌همین ‌منظور در این مقاله مدلی دو هدفه با در نظر گرفتن ویژگی‌های پروژه ارائه شد که هدف آن حداقل کردن هزینه‌‌های پروژه‌ می‌باشد. این مدل ترکیبی از مساله برنامه‌ریزی با منابع محدود1[1] و برنامه‌ریزی موجودی است. از این‌رو، در این تحقیق تلاش شده ضمن معرفی مدل برنامه‌ریزی موجودی در زنجیره تأمین پروژه، به بررسی کیفیت اقتصادی پروژه با توجه به استانداردهای نظام مهندسی نیز پرداخته شود و همچنین تأثیر تخفیف (افزایشی) بر روی هزینه‌های پروژه و نزدیک نمودن مدل به شرایط دنیای واقعی بررسی شود. برای حل مدل پیشنهادی، از روش محدودیت اپسیلون[2]استفاده شده و نتایج عددی به‌دست آمده از اجرای مدل به کمک این روش گزارش شده است.  }, keywords_fa = {Project Supply Chain / Inventory Panning / Bi,objective Mathematical Model / ƹ,Constraint method}, url = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_43559.html}, eprint = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_43559_eb7addebd3ff1adb906869124e74e43f.pdf} } @article { author = {Abdipour Fard, Ebrahim and sadeghi, mohammad}, title = {Legal Criterion of Marketing, And Its Application in Securities Market}, journal = {Iranian Journal of Trade Studies}, volume = {24}, number = {94}, pages = {177-203}, year = {2020}, publisher = {Institute for Trade Studies and Research}, issn = {1735-0794}, eissn = {2676-7767}, doi = {}, abstract = {Relation between legal actions, and commercial issues with eachother causes some special rules for each matter. Some of these rules, naturally, are derived from original and special feature, and some are because of subordinate or not specific (general) traits of each action. So, knowing the rules of some entities is doubtful, and determining a sure form is difficult. Marketing is one of the unique entities. In fact, this doubt is raised that it's a sign of one of these entities, because of relative similarity among some of them such as agency (attorney), agent, commercial broker, and commission. However, differences that exist between marketing, and each of these entities, strengthen this thought that it would be possible to consider marketing as a separate entity from similar legal, and economic entities, and enact mere specific rules for them. This paper, by considering the special function of marketing, studies this entity in the light of law, and analyzes its aspects, and reject marketing separation theory (as an original entity), and considers it as a subordinate entity that has complementary function that should have special rules that would be pertinent with depended to others' positions. These rules in Securities market, that is the field of financial institutions, have also special importance.  }, keywords = {Marketing / Financial Institutions / Professional Responsibility / Representation / Original Entity / Subordinate Entity / Securities Market}, title_fa = {سنجۀ حقوقی بازاریابی و کاربست آن در بازار اوراق بهادار}, abstract_fa = {ارتباط اعمال حقوقی و مسائل تجاری با یکدیگر باعث شکل‌گیری ضوابطی خاص ناظر به هر مسأله‌ای می‌شود. طبعاً برخی از این احکام برگرفته از صبغه اصالی و اختصاصی و بعضی به‌فراخور ویژگی‌های غیراختصاصی یا تبعی هر عمل است. از همین رو شناخت ضوابط برخی نهادها محل تأمل و ابهام واقع شده و به سادگی نمی‌توان قائل به صورتی بود که بر آن تردیدی باقی نماند. یکی از نهادهای منحصربه‌فرد، بازاریابی است. در واقع به سبب تشابه نسبی بازاریابی با نهادهایی از جمله وکالت، عاملی، دلالی و حق‌العمل‌کاری، این تردید ایجاد می‌شود که آن را مصداق یکی از نهادهای مورد اشاره بدانیم. در عین حال، تفاوت‌هایی که میان عمل بازاریابی و هر یک از نهادهای فوق وجود دارد، این رویکرد را تقویت می‌کند که بتوان بازاریابی را به مثابه نهاد مستقلی در عرض نهادهای حقوقی و اقتصادی مشابه قلمداد و بر آن احکام کاملاً اختصاصی جاری نمود. نوشتار حاضر با امعان نظر به کارکرد خاص بازاریابی، این نهاد را از منظر حقوقی بررسی نموده و با تحلیل ابعادی از آن، رویکرد استقلال بازاریابی (به عنوان نهادی اصیل) را رد و آن را به عنوان نهادی تبعی واجد کارکردهایی مکمل می‌داند که متناسب با جایگاه وابسته به غیر، باید با ضوابط اختصاصی همراه باشد. این ضوابط در بازار اوراق بهادار - که بستر فعالیت نهادهای مالی است- نیز اهمیت ویژه‌ای یافته و به دلیل اصالت نقش نهادهای مالی بازار سرمایه، بازاریابی به خدمت این نهادها درآمده و از نظر حقوقی تابعی از آن‌ها می‌باشد.}, keywords_fa = {Marketing / Financial Institutions / Professional Responsibility / Representation / Original Entity / Subordinate Entity / Securities Market}, url = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_43560.html}, eprint = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_43560_78545592b03ba29bbf5f38dc7d70d80e.pdf} } @article { author = {Faraji Dizaji, Sajjad and Poursalimi, Hamid Reza}, title = {The Economic Role of Diplomatic Representation in Promoting Exports}, journal = {Iranian Journal of Trade Studies}, volume = {24}, number = {94}, pages = {205-229}, year = {2020}, publisher = {Institute for Trade Studies and Research}, issn = {1735-0794}, eissn = {2676-7767}, doi = {}, abstract = {This study empirically investigates the effects of various variables emphasizing the role of economic diplomacy depicting by different forms of diplomatic representation offices, as well as bilateral and multilateral trading agreements, on the export flow. For this purpose, a modified form of the gravity model of trade is used by applying the cross-sectional data method for a group of 50 countries over the period 2012-2016. Additionally, this paper allows for a more detailed study of the trading structure of oil exporting countries by distinguishing between oil exports and other non-oil export commodities. The results indicate that membership in the WTO, along with multilateral trade agreements are important export determinants. Also, due to the existence of some dominated currency in the trading world, currency swap agreements don't still have much effect. The results also suggest that the oil exports are less influenced by diplomatic representations diversification compared with non-oil exports. Moreover some country groups such as East Asian countries have used their own trade offices more efficiently to promote exports while for the other types of missions, the impact is almost similar.}, keywords = {Economic Diplomacy / Gravity Model / Trade Agreement / WTO / Currency Swap Agreements}, title_fa = {نقش اقتصادی نمایندگی های دیپلماتیک در توسعه صادرات}, abstract_fa = {این مطالعه به بررسی تأثیر متغیر‌های مختلف با تأکید بر نقش دیپلماسی اقتصادی  در قالب ایجاد اشکال مختلف دفاتر نمایندگی دیپلماتیک و همچنین پیمان‌های تجاری دوجانبه و چندجانبه، بر جریان مبادلات تجاری می‌پردازد. به این منظور شکل بسط‌یافته مدل جاذبه تجارت با استفاده از روش داده‌های مقطعی برای 50 کشور و طی دوره 2012-2016 تخمین زده شده است. علاوه بر آن، این مقاله با تفکیک صادرات نفتی و محصولات مشتقه آن از سایر کالاهای صادراتی،  امکان مطالعه و بررسی دقیق‌تر ساختار تجاری کشورهای صادر‌کننده نفت را فراهم آورده است. نتایج نشان می‌دهد که عضویت در سازمان تجارت جهانی در کنار پیمان‌های تجاری چندجانبه، همچنان اهمیت خود را حفظ کرده است. همچنین با توجه به سلطه چند ارز در جریان تجاری کشورها، هنوز پیمان‌های پولی از اهمیت معناداری برخوردار نیستند. نتایج همچنین حکایت از آن دارد که در مقایسه با صادرات غیر نفتی، صادرات نفتی تاثیرپذیری کمی از تنوع بخشی به دفاتر نمایندگی دیپلماتیک می‌پذیرد. از منظر تقسیم‌بندی منطقه‌ای نیز، برخی مناطق مانند کشورهای آسیای شرقی، به‌صورت ویژه از دفاتر تجاری خود برای توسعه صادرات بهره می‌برند و در مورد سایر انواع دفاتر، اثرپذیری‌ها کم و بیش یکسان است}, keywords_fa = {Economic Diplomacy / Gravity Model / Trade Agreement / WTO / Currency Swap Agreements}, url = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_43561.html}, eprint = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_43561_521d2dca7e65f19ce9fa7e4be0ad4ed3.pdf} } @article { author = {hanjari, sara and taghavi, mehdi and tari, Fatollah and Jafarisamimi, Ahmad}, title = {The Effect of Relative Advantage of Cultural Industries on Economic Growth in Iran}, journal = {Iranian Journal of Trade Studies}, volume = {24}, number = {94}, pages = {231-258}, year = {2020}, publisher = {Institute for Trade Studies and Research}, issn = {1735-0794}, eissn = {2676-7767}, doi = {}, abstract = {Countries can boost economic growth through the use of their creative talents, heritage and cultural industries, and ultimately contribute to the well-being and prosperity of the community. This research seeks to determine whether cultural industries in Iran's provinces have an effect on economic growth. The relative advantage of cultural industries has been calculated using the RCA benchmark. In this research, based on information about regional accounts of 31 provinces of the country, the index of cultural industries of provinces is calculated and the effect of the cultural industries advantage on Iran's economic growth in the form of dynamic integration regression in the period of 1379-1395 and according to published data in 1397 is estimated. The research model is based on generalized moments (GMM). Estimated results based on panel data regression show that in the studied period, the effect of relative advantage of the value added of cultural industries on economic growth is positive and significant.}, keywords = {Relative Advantage of Cultural Industries / Economic Growth of Iran’s Provinces / GMM}, title_fa = {اثر مزیت نسبی صنایع فرهنگی بر رشد اقتصادی در ایران}, abstract_fa = {کشورها می‌توانند از طریق به‌کارگیری استعدادهای خلاق، میراث و صنایع فرهنگی خود، رشد اقتصادی را برانگیخته، تقویت نموده و در‌نهایت سبب رفاه و سعادت جامعه شوند. این پژوهش به‌دنبال آن است مشخص نماید که آیا صنایع فرهنگی استان‌های ایران هم بر رشد اقتصادی اثر دارد یا خیر. مزیت نسبی صنایع فرهنگی با استفاده از معیار RCA محاسبه شده است. در این پژوهش بر‌اساس اطلاعات مربوط به حساب‌های منطقه‌ای 31 استان کشور شاخص صنایع فرهنگی استان‌ها محاسبه و تأثیر مزیت صنایع فرهنگی بر رشد اقتصادی ایران در قالب رگرسیون تلفیقی پویا در دوره 1379-1395 با توجه به داده‌های منتشرشده در سال 1397برآورد شده است. مدل پژوهش براساس گشتاورهای تعمیم‌یافته (GMM) برآورد شده است. نتایج برآورد براساس رگرسیون داده‌های تابلویی نشان می‌دهد، در دوره مورد بررسی اثر مزیت نسبی ارزش‌افزوده صنایع فرهنگی بر رشد اقتصادی مثبت و معنادار است.}, keywords_fa = {Relative Advantage of Cultural Industries / Economic Growth of Iran’s Provinces / GMM}, url = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_43562.html}, eprint = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_43562_140605445a9bb667e0e01d88f8f0599c.pdf} } @article { author = {simaie sarraf, Hossein and Amini, Vahid}, title = {Bankruptcy; Why a Special Legal Regime for Banks and the Legal Framework}, journal = {Iranian Journal of Trade Studies}, volume = {24}, number = {94}, pages = {259-299}, year = {2020}, publisher = {Institute for Trade Studies and Research}, issn = {1735-0794}, eissn = {2676-7767}, doi = {}, abstract = {Significant differences between banks and other trading companies and the shortcomings and problems of corporate bankruptcy regime to deal with the bank bankruptcies, have attracted the lawmakers’ attentions to the gaps in general bankruptcy regime and the way of maintaining the financial stability. These gaps have become more pronounced during the banking crisis, therefore after the 2008 world financial crisis, more attentions have been paid to the special bankruptcy regime. For these reasons, designing a special bank bankruptcy regime, especially diversifying bank resolution tools and strengthening the supervisory system, is one of the recent issues on the bankruptcy law. The legal framework of the bank bankruptcy should consider bankruptcy prevention, banking supervision, recovery and resolution of the banking crisis, liquidation of assets and insolvency of the multinational banks.}, keywords = {Insolvency / Bankruptcy / General Bankruptcy Regime / Special Banks BankRuptcy Regime}, title_fa = {نظام حقوقی خاص ورشکستگی بانک ها؛ چرایی و چارچوب حقوقی}, abstract_fa = {تفاوت‌های اساسی بانک‌ها با سایر شرکت‌های تجاری، در کنار کاستی‌های و مشکلاتی که نظام عام ورشکستگی شرکت‌ها برای رسیدگی به امر ورشکستگی بانک‌ها دارد، قانونگذاران را متوجه خلأهای قوانین عام ورشکستگی در مواجهه با بحران‌های بانک‌ها و برای حفظ ثبات مالی کرده است. این خلأها هنگام بحران‌های بانکی بیشتر حس شده است؛ به طوری‌که بعد از بحران مالی جهانی در سال 2008 توجه بیشتری به نظام خاص ورشکستگی بانک‌ها جلب شد. از این رو طراحی نظام خاص ورشکستگی بانک‌ها به ویژه تنوع بخشیدن به ابزارهای حل و فصل بانک و تقویت ساز‌و‌کارهای نظارتی از بحث‌های روز حقوق ورشکستگی است. نظام حقوقی ورشکستگی بانک‌ها باید پیشگیری از ورشکستگی، نظارت بانکی، بازسازی، حل و فصل بانک‌های در معرض بحران و تصفیه بانک ورشکسته را مورد توجه قرار داده و به موضوع توقف بانک‌های چند ملیتی نیز بپردازد.}, keywords_fa = {Insolvency / Bankruptcy / General Bankruptcy Regime / Special Banks BankRuptcy Regime}, url = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_43564.html}, eprint = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_43564_e73f8746472c8f09f85aa7486c40b098.pdf} }