@article { author = {Alidadi Talkhestani, Narges and Haji Mohammad Ali Jahromi, meghdad}, title = {Designing an Agile Supply Chain Network in Terms of Price Dynamics With a Focus on Transportation Planing}, journal = {Iranian Journal of Trade Studies}, volume = {26}, number = {101}, pages = {1-36}, year = {2021}, publisher = {Institute for Trade Studies and Research}, issn = {1735-0794}, eissn = {2676-7767}, doi = {10.22034/ijts.2021.246919}, abstract = {This paper deals with the problem of agile supply chain network design in terms of capacity constraints as well as the dependence of customer demand on product price. The purpose of the research is to design an agile supply chain by taking into  consideration integrated production, distribution, routing and pricing decisions with special emphasis on transportation planning. Distribution and production planning is  carried out according to capacity constraints and different parameters related to transportation. The transportation system is assumed to consist of various types of vehicles with different capacities and transport costs. A nonlinear mixed-integer programming model is developed with the objective of maximizing the overall supply chain profit. The results of solving the numerical examples indicate that there is a linear relationship between co-production planning and distribution and reducing total supply chain costs. Also, retailers’ demand is reduced with increase in prices, Thus, pricing can be used as leverage in production, inventory and distribution planning, by taking into account the capacity constraints in different parts of the supply chain.}, keywords = {Agile Supply Chain Design / Transportation Planning / Variable Demand,(Demand Dynamics)}, title_fa = {طراحی یک شبکه زنجیره تامین چابک در شرایط پویایی قیمت با تمرکز بر برنامه ریزی حمل و نقل}, abstract_fa = {مسئله مورد مطالعه این پژوهش طراحی زنجیره‌تأمین چابک در شرایط محدودیت ظرفیت و وابستگی تقاضا به قیمت است. هدف این پژوهش، طراحی یک زنجیره‌تأمین چابک در تصمیم‌گیری یکپارچۀ برنامه‌ریزی توأم تولید، توزیع، مسیریابی و قیمت‌گذاری برای محصولات با توجه ویژه به برنامه‌ریزی حمل و نقل است. رویکرد ارائه شده، رویکردی یکپارچه در زمینه برنامه‌ریزی زنجیره‌تأمین، مدیریت توزیع و برنامه‌ریزی تولید محصولات با توجه به محدودیت ظرفیت‌ها و توجه به پارامترهای مختلف در ارتباط با حمل و نقل است. سیستم حمل ونقل مطرح شده در این پژوهش شامل انواع مختلف وسایل نقلیه می‌شود که دارای ظرفیت‌ و هزینه‌های متفاوت برای حمل کالا هستند. جهت حل مسئله، یک مدل غیرخطی آمیخته با اعداد صحیح که فرایندهای برنامه‌ریزی مورد نیاز جهت حداکثرسازی سود زنجیره را در بر می‌گیرد، ارائه شده است. نتایج به‌دست آمده از حل مثال عددی نشان می‌دهد که بین برنامه‌ریزی توام تولید و توزیع و کاهش هزینه‌های کل زنجیره‌تأمین رابطه خطی وجود دارد. همچنین میزان تقاضای خرده‌فروشان در شبکه زنجیره‌تأمین مورد بررسی با افزایش قیمت کاهش یافته، بنابراین می‌توان از قیمت به‌عنوان اهرمی جهت برنامه‌ریزی تولید، موجودی و توزیع را با توجه به محدودیت ظرفیت بخش‌های مختلف زنجیره تأمین استفاده نمود.  }, keywords_fa = {Agile Supply Chain Design / Transportation Planning / Variable Demand,(Demand Dynamics)}, url = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_246919.html}, eprint = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_246919_d129281265aac8f5d81a6ac0808cb545.pdf} } @article { author = {Jalalian, Saeed and Heidarzadeh, Kambiz and Khonsiavash, Mohsen}, title = {Investigating the Influence of Individual and In-Store Factors on the Behavior of Buyers in Chain Stores}, journal = {Iranian Journal of Trade Studies}, volume = {26}, number = {101}, pages = {37-66}, year = {2021}, publisher = {Institute for Trade Studies and Research}, issn = {1735-0794}, eissn = {2676-7767}, doi = {10.22034/ijts.2021.246913}, abstract = {The purpose of this study is to investigate the effect of various in-store including psychological pricing tactics, time pressure in purchasing and stimulationg curiosity, and also individual factors on customer behavior in chain stores. This study is applied in terms of purpose and is descriptive-survey-correlational in terms of method. The Statistical population of the study includes the customers of Hyperstar shopping centers. A single-step cluster random sampling method was used. Data collection was done in-person using closed questionnaire since the statistical population was infinite, cochoron formula was used to randomly select 384 samples ar the stores entrances. The data was analyzed by means of structural equation modeling using AMOS 18 software. The results show that the need for cognition of buyer and time pressure have direct and significant impact on the process of buying decision. Also, The implausible external reference price increase the effect of the time pressure on perceived value of the transaction and attitude to the transaction and purchase intention. Given the economic stagflation condition in Iran, using proper  in-store strategies (such as psychological pricing) to attract the attention of the customers, enhance their percieved value of transaction and to in crease their willingness to buy, can be very effective in chain stores.}, keywords = {In,Store Strategy / Psychological Pricing / Buyer's Decision,Making Process / Chain Stores}, title_fa = {تاثیر عوامل فردی و درون فروشگاهی بر رفتار خریداران در فروشگاه های زنجیره ای}, abstract_fa = {پژوهش با هدف تاثیر استراتژی‌های درون فروشگاهی شامل تاکتیک‌های قیمت‌گذاری روان‌شناختی، تحدیدهای زمانی در خرید، ایجاد کنجکاوی خریدار در محیط فروشگاه نسبت به محصولات با درگیری ذهنی مختلف بر رفتار خریداران در فروشگاه‌های زنجیره‌ای انجام شده است. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی-پیمایشی-همبستگی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش را خریداران فروشگاه هایپراستار تشکیل می‌دهند. روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای تک مرحله‌ای می‌باشد که جمع‌آوری داده‌ها به صورت حضوری از طریق پرسشنامه استاندارد صورت گرفت. با توجه به حجم نامحدود جامعه، از طریق فرمول کوکران تعداد 384 خریدار در زمان ورود به هایپراستار به صورت تصادفی انتخاب شدند. تحلیل داده‌ها از طریق مدل‌سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار ایموس18 انجام شد.  نتایج نشان داد، نیاز به شناخت خریدار تاثیر مستقیم و معنی‌داری بر تصمیم‌گیری خریداران دارد و قیمت مرجع بیرونی غیرقابل باور به‌عنوان محرک خرده‌فروشی، این اثر را تقویت می‌کند. همچنین محدودیت زمانی در خرید توسط خرده‌فروش، تاثیر مستقیم و معنی‌داری بر تصمیم‌گیریِ خریدار دارد و استفاده از قیمت‌ مرجع بیرونی غیرقابل‌باور  منجر به تشدید نگرش و ارزش درک شده از معامله  می‌شود.  با توجه به اقتصاد رکود‌ تورمی در کشور، استفاده از استراتژی‌های درون فروشگاهی راهکار موثری جهت جلب توجه، افزایش ارزش درک شده از معامله و تمایل به خرید در فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌باشد و تاکتیک‌ قیمت‌گذاری روان‌شناختی یک ابزار مناسب در این حوزه می‌باشند.}, keywords_fa = {In,Store Strategy / Psychological Pricing / Buyer's Decision,Making Process / Chain Stores}, url = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_246913.html}, eprint = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_246913_2ec195e7147daab1d012f10b5986eeb6.pdf} } @article { author = {shahhosseini, somayeh and morovat, habib and Ghaemi, zahra}, title = {The Impact of Internet on Iran’s Bilateral Trade; Modified Gravity Model Approach}, journal = {Iranian Journal of Trade Studies}, volume = {26}, number = {101}, pages = {67-98}, year = {2021}, publisher = {Institute for Trade Studies and Research}, issn = {1735-0794}, eissn = {2676-7767}, doi = {10.22034/ijts.2021.246918}, abstract = {The significant growth of international e-commerce in the recent years illustrates the important role of information and communication technology and the Internet in international trade. Therefore, the aim of this paper is to examine the role of the Internet on Iran’s bilateral trade with its major trading partners. Due to the differing natures of the major economic sectors, the Internet can play a different role in expanding the trade in each sector. In this srudy the role of the Internet on Iran’s trade with its major partners in the three sectors of agriculture, non-agriculture (industry) and services during years 1995-2015. For this purpose, the modified gravity model and panel data were used for experimental modeling and data analysis. In all the three estimated models, only the variables of internet access and exchange rate in the exporting country are significant this indicates a change in the patterns of trade between the countries. The next point is that, among the three models, in the non-agricultural (industrial) commodity model, traditional variables still have more explanatory power to explain the trade flows and, in contrast, in the service model, traditional variables cannot explain the trade flows in any way.}, keywords = {Bilateral Trade / Gravity Model / Internet / E,commerce / International Trade}, title_fa = {تاثیر اینترنت برتجارت دوجانبه ایران؛ رویکرد مدل جاذبه تعدیل شده}, abstract_fa = {رشد چشمگیر تجارت‌ الکترونیکی بین‌المللی در چند سال اخیر بیانگر اهمیت نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات و اینترنت در رشد این نوع تجارت و به‌طور کل تجارت بین‌الملل می‌باشد. بر این اساس در این مطالعه نقش اینترنت بر تجارت دوجانبه ایران و شرکای عمده تجاری آن بررسی خواهد شد. با توجه به ماهیت متفاوت بخش‌های عمده اقتصادی و کالاها و خدماتی که ارائه می‌دهند، اینترنت می‌تواند نقش متفاوتی در گسترش تجارت هریک از بخش‌ها ایفا نماید. لذا در این مطالعه تلاش شده‌ است تا نقش اینترنت بر تجارت کشور با شرکای عمده خود در سه بخش کشاورزی،‌ غیر کشاورزی (صنعت) و خدمات در طی سال‌های 1995 تا 2015 مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد که نوآوری پژوهش حاضر نسبت به مطالعات پیشین می‌باشد. در این راستا از مدل جاذبه تعدیل‌شده و داده‌های تابلویی برای مدل‌سازی تجربی و تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده خواهد شد. در میان سه مدل برآورد شده، تنها متغیرهای دسترسی به اینترنت و نرخ ارز در کشور صادرکننده در همه مدل‌های نهایی معنی‌دار شده‌اند و توان توضیح جریانات تجاری را دارد که به نوعی می‌تواند حاکی از تغییر الگوی تجارت در بین کشورهای جهان نیز باشد. نکته بعدی اینکه در میان مدل‌های مختلف، در مدل تجارت کالاهای غیر کشاورزی (صنعتی) هم‌چنان متغیرهای سنتی قدرت توضیح‌دهندگی بیشتری برای توضیح جریانات تجاری دارند و در مقابل در مدل خدمات به هیچ وجه متغیرهای سنتی توانایی توضیج جریانات تجاری را ندارند.  }, keywords_fa = {Bilateral Trade / Gravity Model / Internet / E,commerce / International Trade}, url = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_246918.html}, eprint = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_246918_99bbbeb3173690657364f261aaac3d35.pdf} } @article { author = {rezaee, gholamreza and karimi, farzad and davoodi, sayyed mohammad reza}, title = {The Impact of Institutional Structure on the Export of Intermediate Goods of Developing Countries}, journal = {Iranian Journal of Trade Studies}, volume = {26}, number = {101}, pages = {99-126}, year = {2021}, publisher = {Institute for Trade Studies and Research}, issn = {1735-0794}, eissn = {2676-7767}, doi = {10.22034/ijts.2021.246923}, abstract = {In the last two decades, trade in intermediate goods and services in developing  countries has been growing due to their connection to global value chains. On the other hand, many of these countries should take steps to develop institutional structures, especially in the field of international trade. The mail objective of this study is to investigate the importance and impact of the institutional factor on the export of intermediate goods of developing countries within the framework of the gravity model. The average governance index of the World Bank and its determinants include the rule of law, the effectiveness of government, the quality of regulation, political stability and absence of violence, corruption control and Voice and accountability are used as proxies for institutional structure. To estimate the model of panel data for the years 1996–2017, the Estimated Generalized Least Squares (EGLS) and Fully Modified Ordinary Least Squares (FMOLS) methods were applied. The results  show that enhancing the good governance in those countries, increases their  participation in the global export of intermediate goods. However, good governance  in the destination countries does not affect the export of developing countries.  Therefore, the priority of developing countries inenhancing the export of intermediategoods by improving good governance, must be to providing a platform for government effectiveness, quality regulation and the rule of law.}, keywords = {Exports / Good Governance / Developing Countries / Intermediary Goods}, title_fa = {تاثیر ساختار نهاد بر صادرات کالاهای واسطه‌ای کشورهای درحال توسعه}, abstract_fa = {طی دو دهه اخیر تجارت کالاها و خدمات واسطه‌ای1[1] کشورهای درحال توسعه به‌واسطه اتصال به زنجیره ارزش جهانی رو به رشد بوده ‌است. از طرفی بسیاری از این کشورها اقداماتی را برای توسعه نهادی به‌ویژه در حوزه تجارت بین‌المللی داشته باشد. بررسی میزان اهمیت و تاثیر عامل نهادی بر صادرات کالاهای واسطه‌ای کشورهای درحال توسعه در چارچوب مدل جاذبه، از اهداف اصلی این مقاله است. متغیر نهادی، شامل متوسط شاخص حکمرانی بانک جهانی و مولفه‌های تعیین‌کننده آن شامل شاخص حاکمیت قانون، اثر بخشی دولت، کیفیت مقررات، ثبات سیاسی و فقدان خشونت، کنترل فساد و اعتراض و پاسخگویی می‌باشد. برای برآورد مدل از داده‌های تابلویی برای سال‌های 2017 - 1996 نمونه‌ای از 131 کشور درحال توسعه و به روش حداقل مربعات تعمیم‌یافته[2](EGLS) و حداقل مربعات معمولی کاملاً اصلاح شده[3](FMOLS) استفاده شده‌ است. نتایج نشان می‌دهد افزایش حکمرانی خوب کشورهای درحال توسعه باعث افزایش مشارکت این دسته از کشورها در صادرات جهانی کالاهای واسطه‌ای می‌شود. در حالی که حکمرانی خوب در کشورهای مقصد بر صادرات کشورهای درحال توسعه تأثیرگذار نمی‌باشد. لذا اولویت‌ کشورهای درحال توسعه برای توسعه جریان صادرات کالاهای واسطه‌ای از طریق بهبود حکمرانی خوب، فراهم کردن بسترهایی جهت اثر بخشی دولت، کیفیت مقررات و حاکمیت قانون است.     [1]1. کالاهای واسطه‌­ای (Intermediate Goods)، اگرچه یک کالای نهائی یک فعالیت تولیدی می­‌باشند، اما این محصولات به‌نوبه خود در دیگر فعالیت‌های تولیدی به‌عنوان نهاده به کار می‌­روند.   [2]. Estimat Generalized Least Squares   [3]. Fully Modified Least Squares (FMOLS)  }, keywords_fa = {Exports / Good Governance / Developing Countries / Intermediary Goods}, url = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_246923.html}, eprint = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_246923_188c34fd1878443423a2f1028fe69b1a.pdf} } @article { author = {Akbari, Mohsen and Eivazinejad, Salman}, title = {Identifying Three Affective Factors In Organizational Ambidexterity: A Systematic Review}, journal = {Iranian Journal of Trade Studies}, volume = {26}, number = {101}, pages = {127-156}, year = {2021}, publisher = {Institute for Trade Studies and Research}, issn = {1735-0794}, eissn = {2676-7767}, doi = {10.22034/ijts.2021.246927}, abstract = {Due to the ambiguity and uncertainty of the organizational, it is crucial that  organizations environment, the adopt ambidexterity approach. The aim of this study is to identify the affecting factors to ambidexterity in organizations. A systematic review was used to examine the main research questions. This method uses a filters the selected papers, based on their abstracts and outputs. A total of 30 final papers were used in this study. After analyzing papers, the factors affecting ambidexterity were classified in to three general categories, which are contextual, structural and behavioral factors. Contextual factors consist of six indicators: environmental dynamic, competitiveness, market orientation, information asymmetry and institutional pressure. Also, the structural factors involve ten indicator's namely coordination, systemic capability, economy of scope, organizational age, organizational size, simultaneous use of organic and mechanical structure, surplus of resources, dynamic capability, and strategy of organization. Finally, the behavioral factors includes six indicators namely: strong culture, high employee engagement for learning, strong management team, high sociability and style of leader and manager. The results of the study indicate that in order to create ambidexterity, issues such as managerial motivations, the company’s liquidity and high environmental uncertainty must be taken into account.}, keywords = {Ambidexterity / Systematic Review / Contextual Factors / Structural Factors / Behavioral Factors}, title_fa = {عوامل مؤثر سه‌گانه دو سوتوانی سازمانی: رویکرد مرور نظام‌مند}, abstract_fa = {هدف: با توجه به فضای عدم ابهام و عدم اطمینان استفاده از پدیده دوسو توانی امری لازم و ضروری است. بر اساس کلیه پژوهش‌های پیشین چاپ‌شده در مجلات تخصصی هدف پژوهش حاضر به دنبال شناسایی عوامل مؤثر بر دوسوتوانی است.طراحی/ روش‌شناسی/ رویکرد: برای بررسی سؤال اصلی پژوهش از مرور نظام‌مند استفاده‌شده است که با استفاده فیلتر مقالات انتخاب‌شده بر اساس چکیده و خروجی کار. تعداد 30 مقاله نهایی به‌عنوان مبنای پژوهش انتخاب شدند که در واقع جامعه آماری نهایی این پژوهش است.یافته‌های پژوهش: پس از تحلیل و گرداوری مقالات نهایتاً بر اساس رویکردهای سه‌گانه تحلیل به دوسو توانی شاخص‌های مؤثر بر دوسو توانی در سه دسته کلی شناسایی شدند که عبارت‌اند از عوامل زمینه‌ای، عوامل ساختاری و عوامل رفتاری. عوامل زمینه دارای شش شاخص پویایی محیطی، شدت رقابت، جهت‌گیری بازار، عدم تقارن اطلاعات و فشار نهادی بوده است همچنین عوامل ساختاری دارای 10 شاخص قابلیت هماهنگی، قابلیت سیستمی، قلمرو تنوع، عمر سازمان، اندازه سازمان، استفاده هم‌زمان از ساختار ارگانیک و مکانیک، مازاد منابع، قابلیت‌های  پویا، جهت‌گیری سازمان و استراتژی قبلی سازمان، و  نهایتاً عوامل رفتاری شامل شش شاخص فرهنگ قوی، ظرفیت جذب بالای کارکنان برای یادگیری، گروه مدیریتی قوی و قابلیت جامعه‌پذیری بالا، سیستم‌های تشویقی مدیران در مقابل کارکنان و  سبک رهبری مدیران  بودند.محدودیت‌ها و پیامدها: محدودیت اصلی پژوهش صرفا مقاله‌های نظری بودند که مبنای پژوهش بودند و از نتایج اصلی آن اینکه برای ایجاد دوسوتوانی باید به‌طور هم‌زمان انگیزه‌های مدیریتی، ساختار منعطف شرکت و عدم اطمینان بالای محیطی مورد توجه باشد.ابتکار یا ارزش مقاله: ابتکار اصلی مقاله در این است که تا هم‌اکنون هیچ پژوهشی با در نظر گرفتن کلیه عوامل داخلی و خارجی دسته‌بندی کاملی در مورد شکل‌گیری  دو سو توانی ارائه نکرده است و پژوهش حاضر به این شکاف پاسخ داده است.  }, keywords_fa = {Ambidexterity / Systematic Review / Contextual Factors / Structural Factors / Behavioral Factors}, url = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_246927.html}, eprint = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_246927_cba4db2b001077723436cffa90943886.pdf} } @article { author = {Ebrahimi, Ahmad and olfat, laya and amiri, maghsod and taghavifard, mohamadtaghi}, title = {Designing Fixed Lifetime Perishable Products Supply Chain Using Normal Boundary Intersection Method}, journal = {Iranian Journal of Trade Studies}, volume = {26}, number = {101}, pages = {157-192}, year = {2021}, publisher = {Institute for Trade Studies and Research}, issn = {1735-0794}, eissn = {2676-7767}, doi = {10.22034/ijts.2021.246926}, abstract = {Supply chain design has a significant impact on its efficiency and effectiveness. Thus, The purpose of this study is to design a four echelon supply chain including manufacturing, plants, distribution centers, wholesalers and retailers for perishable products. The problem is modeled as a multi-objective mathematical modeling for strategic and tactical levels of decision-making in terms of the number, size and  location of distribution centers and wholesalers, the product flow between different facilities, the inventory levels in distribution centers and also selecting the  transportation vehicles. The objectives of the model is minimizing total cost and total travel time of product in supply chain by considering product life time. Regardings  products life time, varying perishability rates in different storage facilities and also different perishability rates for transportation facilities, are incorporated in the model, to cover the research gap in designing perishable products supply chain. Given to the multi-objective nature of the model, this study applies Normal Boundary Intersection (NBI) method which has significant superiority compared over other approaches like goal programming. GAMS 24 and CPLEX solver were used for solving in a case study in iran dairy industry.}, keywords = {Supply Chain Design / Perishable Product / Mathematical Modeling / Normal Boundary Intersection Method}, title_fa = {طراحی زنجیره تامین کالاهای فاسدشدنی با دوره عمر ثابت با استفاده از تکنیک محدوده میان‌بخشی نرمال}, abstract_fa = {طراحی زنجیره تأمین بر کارایی و اثربخشی آن تاثیر به‌سزایی دارد. از این‌رو هدف از انجام این پژوهش طراحی یک زنجیره تأمین چهار سطحی، شامل کارخانجات تولیدی، مراکز توزیع، عمده‌فروشان و خرده‌فروشان جهت کالاهای فاسدشدنی با دوره عمر ثابت می‌باشد که به صورت یک مدل ریاضی چند هدفه به‌منظور تصمیم‌گیری در سطح راهبردی و راه‌کنش از جمله تعداد، اندازه و مکان مراکز توزیع و عمده‌فروشان، تعیین میزان جریان کالا میان تسهیلات مختلف در سطوح زنجیره تأمین، محاسبه میزان موجودی در مراکز انبارش کالا و همچنین انتخاب وسیله حمل کالا میان سطوح زنجیره، ارائه شده است و هدف مدل حداقل‌سازی هزینه‌های زنجیره تأمین و درعین حال دست‌یابی به کمترین زمان سفر کالا در زنجیره تأمین می‌باشد. مدل‌سازی انجام شده تلاش می‌کند با در نظر گرفتن دوره عمر محصول، نرخ متفاوت فساد کالا در تسهیلات مختلف انبارش و همچنین در نظر گرفتن روش‌های مختلف حمل محصول با نرخ‌های مختلف فساد کالا، نقصان تحقیقات قبلی در حوزه طراحی زنجیره تأمین کالاهای فاسدشدنی را برطرف نماید. با توجه به چندهدفه بودن مدل، این مطالعه از رویکرد حل محدوده میان‌بخشی نرمال در قالب نرم‌افزار GAMS 24 و حل کننده CPLEX به‌منظور حل مدل ریاضی بهره گرفته است که در مقایسه با سایر رویکردها مانند برنامه‌ریزی آرمانی، برتری‌های قابل توجهی دارد و به تصمیم گیرنده این امکان را می‌دهد که با توجه به درجه اهمیت اهداف مختلف، مطلوب‌ترین راه‌حل را از میان راه‌حل‌های موجود انتخاب نماید. مدل توسعه داده شده و رویکرد حل در یک مطالعه موردی در صنعت لبنیات در ایران مورد آزمون قرار گرفته است.  }, keywords_fa = {Supply Chain Design / Perishable Product / Mathematical Modeling / Normal Boundary Intersection Method}, url = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_246926.html}, eprint = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_246926_7b6af96068d132da73c06a6c0aedbb24.pdf} } @article { author = {Nourouzpour, نوروزپور and Ebrahimi, Abdolhamid and Valibeigi, Hasan and Didehkhani, Hosein}, title = {Formulating a Model for Export Development of Iran’s High-Tech Industries}, journal = {Iranian Journal of Trade Studies}, volume = {26}, number = {101}, pages = {193-228}, year = {2021}, publisher = {Institute for Trade Studies and Research}, issn = {1735-0794}, eissn = {2676-7767}, doi = {10.22034/ijts.2021.246924}, abstract = {Although high-tech export has a small share of non-oil exports, however it's share has decreased from 1.6% in 1390 to 0.6% in 1396. These goods are among high value-added products which can significantly help the economic development of the country. Therefore, the present study aims to investigate the causes of the mentioned issue  and the strategies for addressing that. Considering the research objective, this is an applied study conducted using a mixed method (quantitative and qualitative) in two phases. The data were collected by means of survey. In the qualitative phase, the fundamental criteria affecting the export of high-tech goods were identified and classified using a theme analysis method. A total of 14 experts in the area of export development in high-tech industry were interviewed and the most important criteria were extracted. In order to identify and screen the sub-criteria affecting the export development of high-tech goods, Fuzzy Delphi Method (FDM) was used. In the second phase of the research, the questionnaires were distributed among knowledge-based companies and the obtained results were tested using the Structural Equation Modeling (SEM). In the qualitative and quantitative phases, the data were analyzed using MAXQDA and SMARTPLS software, respectively. The results of the research indicate that “export promotion and development policies’’ and “trade facilitation” have the highest influence and “market access” has the lowest influence on the export development of high-tech products. Therefore, the supply-side factors are more important than the demand-side factors}, keywords = {Export Development / Non,oil Export / High,Tech Industry}, title_fa = {تدوین الگوی توسعه صادرات صنایع هایتک ایران}, abstract_fa = {صادرات با فناوری بالا هرچند سهم اندکی از صادرات غیرنفتی دارد، لیکن سهم آن از 1.6 درصد در سال 1390 به 0.6 در سال 1396 کاهش یافت. این کالاها در زمره کالاهای باارزش افزوده بالا بوده که می‌توانند به رشد اقتصادی کشور کمک شایانی نمایند. لذا بررسی دلایل افت و سطح پایین صادرات این اقلام و راه‌کارهای افزایش آنها، هدف این مقاله می‌باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از منظر روش گردآوری داده‌ها پیمایشی، و از دید روش، ترکیبی (کمی و کیفی) و در دو فاز صورت گرفته است. در فاز کیفی با به کارگیری روش تحلیل مضمون، معیارهای زیربنایی موثر بر صادرات کالاهای با فناوری بالا، شناسایی و دسته‌بندی شد. به‌این ترتیب که با چهارده نفر از خبرگان در حوزه توسعه صادرات در صنعت هایتک، مصاحبه‌هایی صورت گرفت و مهم‌ترین معیارها استخراج گردید. برای شناسایی و غربال زیر معیارهای موثر بر توسعه صادرات کالاهای هایتک از تکنیک دلفی فازی استفاده شد. در فاز دوم پژوهش با توزیع پرسشنامه در بین شرکت‌های دانش‌بنیان، مدل به‌دست آمده با مدل معادلات ساختاری آزمون شد. تحلیل داده‌ها در بخش کیفی با نرم‌افزار MAXQDA و در بخش کمی با نرم‌افزار SMART PLS انجام شده است. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که "سیاست‌های تشویق و توسعه صادرات" و "تسهیل تجاری" دارای بالاترین تاثیر و "دسترسی بازار" دارای کمترین تاثیر بر توسعه صادرات محصولات با فناوری بالا است. بنابرین عوامل طرف عرضه از عوامل طرف تقاضا از اهمیت بالاتری برخوردار است.  }, keywords_fa = {Export Development / Non,oil Export / High,Tech Industry}, url = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_246924.html}, eprint = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_246924_f82bcb223ebd9c67e06f42de2baec95f.pdf} } @article { author = {sadeghi, mohsen and Dindar, Morteza}, title = {Concerted Practice in Competition Law (Comparative Study in Iranian and EU Law)}, journal = {Iranian Journal of Trade Studies}, volume = {26}, number = {101}, pages = {229-249}, year = {2021}, publisher = {Institute for Trade Studies and Research}, issn = {1735-0794}, eissn = {2676-7767}, doi = {10.22034/ijts.2021.246916}, abstract = {Collusion between economic enterprises can be realized as a contract or an agreement. In addition, it is possible to realize collusion by expressing the intentions of the parties or by exchanging information regardings the business of the enterprises. This mode of behavior of competitors is termed “concerted practice.” Competition law not only needs to deal with contracts, but also needs to create a mechanism to deal with such arrangements, in order to be able to support the competition. the main question of the present research is whether the realization of concerted practice is subject to the disclosure of the intentions of the enterprises and the communication between them? The hypothesis is that without revealing the intentions and the connectivity between enterprise, the concerted practice is not realized. The research method is analytical and is based on library research; In the analysis of the above mentioned question, the iranian law and the European Union law have also been discussed.}, keywords = {Information / Communication / Coordination / Co,operation / Disclosure of Intentions}, title_fa = {رفتار هماهنگ در حقوق رقابت (مطالعه تطبیقی در حقوق ایران و حقوق اتّحادیه اروپا)}, abstract_fa = {تبانی میان بنگاه‌های اقتصادی می‌تواند حاوی تطابق اراده بنگاه‌ها و در قالب قرارداد و یا توافق محقّق شود. علاوه بر این امکان تحقّق تبانی بدون تحقّق تطابق اراده و از طریق بیان نیّات طرفین و یا تبادل اطّلاعات مربوط به کسب‌وکار بنگاه‌ها وجود دارد. این شیوه‌ی رفتاری رقبا تحت عنوان رفتار هماهنگ شناخته می‌شود. حقوق رقابت برای اینکه بتواند باقدرت از جریان رقابت در بازار حمایت کند، نه‌ تنها باید با قراردادها و توافقات ضدّرقابتی مقابله کند، بلکه باید سازوکاری برای مقابله با این گونه ترتیبات ایجاد نماید. شناسایی ملاک و مبنایی برای تمایز رفتار هماهنگ از توافقات و قراردادها و واکاوی ارکان تشکیل‌دهنده‌ی آن مواردی است که این پژوهش به دنبال آن است.}, keywords_fa = {Information / Communication / Coordination / Co,operation / Disclosure of Intentions}, url = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_246916.html}, eprint = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_246916_c3712c4c2dbdfea9d48059b8bbb2ccd9.pdf} }