@article { author = {Akbari, Mohsen and Hooshmand Chaijani, Milad and Hataminejad, Mohammad}, title = {Practical ethics and sustainable performance in the food industry: a mixed method research}, journal = {Iranian Journal of Trade Studies}, volume = {25}, number = {98}, pages = {1-26}, year = {2021}, publisher = {Institute for Trade Studies and Research}, issn = {1735-0794}, eissn = {2676-7767}, doi = {10.22034/ijts.2021.245363}, abstract = {Nowadays, continuous environmental changes and the breadth of competition have made sustainability in this turbulent environment crucial for executives. Research has shown that the success of organizations in this regard is not limited to tangible factors, but intangible factors such as professional ethics have a significant impact on the sustainable performance of business enterprises. In this regard, the present study has studied the effect of professional ethics on sustainable performance in two qualitative and quantitative studies (mixed-dual phase series). Accordingly, using the content analysis research project and the study of theoretical foundations and the view of 8 experts in the field of management and ethics, dimensions and indicators of professional ethics were explained using MAXQDA software, then, by distributing a questionnaire among 163 Managers and supervisors of small and medium-sized enterprises producing food products in Tehran, the conceptual model of research was fitted and tested using structural equation modeling and Smart PLS 2 software. Accordingly, by categorizing professional ethics indicators in two dimensions: individual and organizational, it was determined that all the hypotheses based on the effect of each individual and organizational dimension of professional ethics on each dimension of performance Sustainability (environmental sustainability, economic sustainability and social sustainability) was confirmed at a significant level of 95%.}, keywords = {Practical ethics,Sustainable performance,Professional ethics indicators,Qualitative and quantitative analysis}, title_fa = {اخلاق حرفه‌ای و عملکرد پایدار در صنعت مواد غذایی: پژوهشی با رویکرد آمیخته}, abstract_fa = {امروزه تغییرات مداوم محیطی و گستردگی رقابت سبب شده است تا پایداری در این محیط پرتلاطم برای مدیران امری حیاتی باشد. تحقیقات نشان داده‌اند که موفقیت سازمان‌ها در این امر تنها محدود به عوامل ملموس نبوده، بلکه عوامل ناملموسی مانند؛ اخلاق حرفه‌ای تأثیرات قابل ملاحظه‌ای بر عملکرد پایدار بنگاه‌های تجاری دارند. در همین راستا پژوهش حاضر، در دو مطالعه کیفی و کمی (آمیخته-دوفازی زنجیره‌ای)، به بررسی تأثیر اخلاق حرفه‌ای بر عملکرد پایدار پرداخته است. بر این اساس ابتدا، با استفاده از طرح پژوهش تحلیل محتوا (بررسی مبانی نظری و نظر 8 خبره حوزه مدیریت و اخلاق)، ابعاد و شاخص‌های اخلاق حرفه‌ای با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA تبیین شده و سپس با توزیع پرسشنامه میان 163 تن از مدیران و سرپرستان شرکت‌های کوچک و متوسط تولیدی مواد غذایی تهران، الگوی مفهومی پژوهش با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم‌افزار Smart PLS 2 مورد برازش و آزمون قرار گرفت. بر این اساس ضمن دسته‌بندی شاخص‌های اخلاق حرفه‌ای در دو بعد؛ فردی و سازمانی، مشخص گردید که تمامی فرضیه‌ها، مبنی بر تأثیر هر یک از ابعاد فردی و سازمانی اخلاق حرفه‌ای بر هر یک از ابعاد عملکرد پایدار (پایداری محیطی، پایداری اقتصادی و پایداری اجتماعی) در سطح معناداری 95 درصد مورد تائید قرار گرفتند.}, keywords_fa = {اخلاق حرفه‌ای,عملکرد پایدار,شاخص‌های اخلاق حرفه‌ای,تحلیل کیفی و کمی}, url = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_245363.html}, eprint = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_245363_fd043a61b4bd3fe084dd21e1bd05ba7c.pdf} } @article { author = {Vafaei Basir, Hoseyn and esmaeilpour, Mansour and Slambolchi, Alireza and Asgharisarem, Ali}, title = {A New Analysis on Identifying Entrepreneurial Success Patterns in Small and Medium Industries Using Data Mining.}, journal = {Iranian Journal of Trade Studies}, volume = {25}, number = {98}, pages = {27-58}, year = {2021}, publisher = {Institute for Trade Studies and Research}, issn = {1735-0794}, eissn = {2676-7767}, doi = {10.22034/ijts.2021.245364}, abstract = {Entrepreneurship in small and medium-sized industries has always been of great importance, as it will play a key role in the employment of a country as well as boost economic growth and increase GDP. The purpose of the present study is to examine the factors that can make entrepreneurship successful in small and medium-sized industries and to suggest a way for industrial entrepreneurs to become more aware of this important economic field. This research is a case study of industrial entrepreneurs in Iran who obtained initial permission to establish a factory (establishment permit) between 2011 and 2014 and some of them managed to exploit the factory (%100 physical progress) And some others have failed. The raw data of 4580 cases of investor licenses were examined. In order to determine existing and determinant patterns of entrepreneurship success, using data mining concepts. The information is pre-processed for subsequent analyzes and by reducing some of the variables that had less impact on the results. Finally through specialized analyzes using neural networks, Multilayer perceptron, Rough set algorithm and decision tree, best rules were extracted and the results were analyzed in detail. Based on the results, factors such as Industrial background, education related to the industry, and being native entrepreneur can play an important role in the success of this entrepreneurship.}, keywords = {small and medium-sized industries,Industrial Entrepreneurship,Data Mining,Artificial neural networks,Decision tree}, title_fa = {تحلیلی نوین در شناسایی الگوهای موفقیت کارآفرینی در صنایع کوچک و متوسط با استفاده از داده کاوی}, abstract_fa = {کارآفرینی در صنایع کوچک و متوسط همواره از اهمیت زیادی برخوردار بوده است چرا که علاوه بر داشتن نقش اساسی در اشتغال یک کشور موجب رشد اقتصادی و افزایش تولید ناخالص ملی نیز خواهد شد. هدف از تحقیق حاضر بررسی عواملی است که می تواند موجب موفقیت کارآفرینی در بخش صنایع کوچک و متوسط شده و راهی نشان دهد تا از این پس کارآفرینان صنعتی با آگاهی بیشتری پای در این عرصه مهم اقتصادی بگذارند. این تحقیق، یک مطالعه موردی است از کارآفرینان بخش صنعت در کشور ایران که در حد فاصل سال های 1390 تا 1393 اقدام به اخذ مجوز اولیه جهت تاسیس کارخانه (جواز تاسیس) نموده و برخی از آنان موفق به بهره برداری از کارخانه (پیشرفت فیزیکی صددرصد) شده و برخی دیگر از این امر ناکام مانده اند. برای این تحقیق داده های خام 4580 مورد از جوازتاسیس سرمایه گذاران مورد بررسی قرار گرفت. جهت تعیین الگوهای موجود و تعیین کننده در موفقیت کارآفرینی ، با استفاده از مفاهیم داده کاوی، اطلاعات موجود برای تحلیل های بعدی پیش پردازش شده و با کاهش برخی متغیرهایی که تاثیر کمتری در نتایج داشتند در نهایت طی تحلیل های تخصصی با استفاده از شبکه های عصبی پرسپترون چند لایه، درخت تصمیم گیر والگوریتم رافست ،بهترین قوانین ، استخراج شده و دقت نتایج در هریک تحلیل گردید. براساس نتایج بدست آمده عواملی چون داشتن سابقه صنعتی ، تحصیلات مرتبط با صنعت مورد نظر و بومی بودن سرمایه گذار می تواند نقش مهمی در موفقیت این نوع کارآفرینی داشته باشد.}, keywords_fa = {صنایع کوچک و متوسط,کارآفرینی صنعتی,داده کاوی,شبکه های عصبی مصنوعی,درخت تصمیم گیر}, url = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_245364.html}, eprint = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_245364_4a44a353c3260b7dce83b544f5ef7873.pdf} } @article { author = {Nasehi Far, Vahid and dehdashti, zohreh and Taghavifard, Mohammad Taghi and Ghazi moghaddam, Hamidreza}, title = {An Integrated Model of Factors Affecting Distribution Channel Performance for Companies Manufacturing and Importing Fast-Moving Consumer Goods (FMCG) in Iran}, journal = {Iranian Journal of Trade Studies}, volume = {25}, number = {98}, pages = {59-94}, year = {2021}, publisher = {Institute for Trade Studies and Research}, issn = {1735-0794}, eissn = {2676-7767}, doi = {10.22034/ijts.2021.245365}, abstract = {The present study aimed to explore Factors affecting development a distribution channel performance for companies manufacturing and importing fast moving consumer goods in Iran. During the model development phase, the literature on the distribution channel of the fast-moving consumer goods was first reviewed in depth, and then there was a coding process to extract concepts and themes. Since the model was supposed to be developed for Iran, after extracting themes from the relevant literature, an open-ended interview was carried out with 19 marketing, sales and logistics experts to complete and confirm the list of extracted themes. After answering the questions, the coding process was undertaken to extract the relevant factors from the responses, each of which was then assigned to a theme. The identified themes are as follows: (1) Organizational considerations, (2) core considerations of distribution channel, (3) channel design and maintenance strategy, (4) macro environmental considerations, (5) micro environment considerations, and (6) performance outcomes. Finally, the conceptual model was plotted. To have a quantitative assessment of the model, structural equation modeling was used. To this end, a questionnaire encompassing 81 items was developed and submitted to some marketing and supply chain experts via Press Line software, e-mail, and social networks, 67 of which were returned. According to the findings, there was a significant relationship between organizational considerations, core considerations of distribution channel, channel design and maintenance strategy, macro environment considerations, and micro environment considerations with performance outcomes.}, keywords = {Fast Moving Consumer Goods,Business Administration,Firm Objectives,Model Evaluation,Distribution channel}, title_fa = {ارائه‌ی الگوی یکپارچه کانال توزیع بنگاه‌های تولید‌کننده/وارد‌کننده محصولات تند گردش در ایران}, abstract_fa = {هدف این پژوهش، شناسایی ابعاد مختلف اثر‌گذار بر عملکرد کانال توزیع بنگاه‌های تولید‌کننده/وارد‌کننده محصولات تند گردش در ایران و ‌ارائه‌ی مدلی جهت تبیین عملکرد آن بوسیله‌ی این ابعاد شناسایی‌شده است. پس از استخراج مضامین مبتنی بر ادبیات موضوع، مصاحبه ی باز با 19 تن از خبرگان حوزه ی بازاریابی، فروش و لجستیک جهت تکمیل و تایید مضامین انجام گرفته است. پس از پاسخگویی به سوالات، توسط فرایند کدگذاری، فاکتورهای مد نظر از پاسخها استخراج گردیده و سپس هر یک از این فاکتورها به یک مضمون تخصیص داده شده است و در مجموع مضامین 1) ملاحظات سازمانی، 2) ملاحظات محوری کانال توزیع، 3) راهبرد طراحی و نگهداشت کانال، 4) ملاحظات محیط کلان، 5) ملاحظات محیط خرد و 6)نتایج عملکردی تخصیص داده شده است و الگوی مفهومی در قالب ترسیم شبکه مضامین طراحی گردیده است. در مرحله ی ارزیابی کمی الگو، از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده و پرسشنامه ای شامل 81 سوال طراحی شده و با استفاده از نرم افزار پرس لاین و با استفاده از ایمیل و شبکه های اجتماعی در اختیار خبرگان حوزه ی بازاریابی و زنجیره تامین قرار گرفته است. در مجموع 67 پرسشنامه عودت داده شده است. مطابق با نتایج بدست آمده رابطه ی میان بعد ملاحظات سازمانی، ملاحظات محوری کانال توزیع، راهبرد طراحی و نگهداشت کانال، راهبرد طراحی و نگهداشت کانال، ملاحظات محیط کلان و در نهایت ملاحظات محیط خرد با نتایج عملکردی معنادار می باشد.}, keywords_fa = {محصولات تندگردش,مدیریت کسب و کار,اهداف سازمان,ارزیابی مدل,کانال توزیع}, url = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_245365.html}, eprint = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_245365_20dc77a02ce71e390e67bae7997b0def.pdf} } @article { author = {joneydi, laya and soleymanzadeh, samira}, title = {crossing the classic rules of corporate law in corporate groups, the substantial and procedural evolution}, journal = {Iranian Journal of Trade Studies}, volume = {25}, number = {98}, pages = {95-126}, year = {2021}, publisher = {Institute for Trade Studies and Research}, issn = {1735-0794}, eissn = {2676-7767}, doi = {10.22034/ijts.2021.245366}, abstract = {Corporate group is collection of companies which have shareholding relations with each other and conduct business under the management of a company which is named the parent company. In this relation, owning the most of the shares of the subsidiary company by the parent company results an impressive influence of the latter company on the controlled company and can affect different legal substantive and procedural areas like the responsibility and jurisdiction, in the case of the activities of the group in different legal systems. The question of this article is determining the defendant in the case of occurring damage to the third parties by the subsidiary company. And in the case of dispersing the activities in different jurisdictions, which court is competent? The Authors via a comparative study conclude that the parent company in spite of it's separate legal personality and it's limited liability as the shareholder of the subsidiary company, could be liable id if breaches it’s duty of care. In addition, proving the jurisdiction to one of the defendants in a corporate group can results the proving of the jurisdiction to other members of the group and the competency of the court for suing all of them, an argument which is mostly based on the doctrine of single economic enterprise in different legal systems}, keywords = {corporate group,parent company,subsidiary company,Legal Personality,single economic enterprise}, title_fa = {عبور از قواعد سنتی حقوق شرکت ها در گروه شرکت های تجاری، تحول ماهوی و آیینی}, abstract_fa = {گروه شرکتها به مجموعه ای از شرکتها گفته می شود که با یکدیگر رابطه سهامداری دارند و تحت مدیریت یک شرکت واحد موسوم به شرکت مادر، فعالیت می کنند. در این رابطه، تملک اکثریت دارایی شرکتهای فرعی توسط شرکت مادر، منجر به نفوذ قابل ملاحظه شرکت اخیر بر شرکت های تحت کنترل می شود و می تواند منجر به اثرگذاری های گوناگون در عرصه های مختلف حقوقی اعم از ماهوی نظیر مسئولیت و شکلی نظیر صلاحیت شود. سوال مقاله این است که در فرضی که فعالیت شرکت فرعی منجر به ورود زیان به اشخاص ثالث می شود، زیان دیده برای طرح دعوا علیه اعضای گروه، علیه چه فرد یا افرادی می تواند طرح دعوا نماید؟ و در فرضی که اعضای گروه در حوزه های قضایی مختلف فعالیت می کنند، برای دادخواهی باید به کدام حوزه قضایی رجوع کند؟ نگارندگان در این مقاله طی یک مطالعه تطبیقی به این نتیجه می رسند که شرکت مادر علی رغم اینکه شخصیت حقوقی جداگانه داشته و به عنوان سهامدار شرکت فرعی مسئولیت محدود دارد، می تواند در صورت نقض وظیفه مراقبت در اعمال کنترل، مسئولیت نامحدود داشته باشد و مورد تعقیب قرار گیرد. علاوه بر این، احراز صلاحیت قضایی نسبت به احد از خواندگان در گروه می تواند منجر به احراز صلاحیت قضایی نسبت به سایر اعضای گروه و اثبات شایستگی دادگاه برای تعقیب همه آنها شود، ادعایی که در نظام های حقوقی عمدتا مبتنی بر دکترین بنگاه اقتصادی واحد است.}, keywords_fa = {گروه شرکت ها,شرکت مادر,شرکت فرعی,شخصیت حقوقی,بنگاه اقتصادی واحد}, url = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_245366.html}, eprint = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_245366_06d126d2b362fe3f038a587fd662caa4.pdf} } @article { author = {Karimi, Gholam Reza and Mehrpour, Hossein and Tavassoli Naini, Manochehr}, title = {Analyze the risks of using LCs for buyers and how to prevent them from happening}, journal = {Iranian Journal of Trade Studies}, volume = {25}, number = {98}, pages = {127-154}, year = {2021}, publisher = {Institute for Trade Studies and Research}, issn = {1735-0794}, eissn = {2676-7767}, doi = {10.22034/ijts.2021.245367}, abstract = {Although LCS, as the most important form of payment in foreign trade, has significantly covered the risk of transactions for buyers or creditors, it has not been able to free the process of payment of goods in international trade contracts without any risk. . The practice of LCs in the light of the legal principles governing LCs, the most important of which is the independence of LCs from the basic transaction and the principle of absolute acceptance of documents, can pose numerous risks to buyers that, if fulfilled, It will significantly affect their interests. Therefore, in this paper, the authors, while analyzing the types of risks involved in LCs for sellers and exploring how they are implemented, have outlined ways to prevent or at least reduce their probability by considering the principles of LCs. The material presented in this article shows that buyers should consider the risks that could seriously affect their trading interests in the process of credit accreditation, and implement various enforcement strategies to safeguard their contractual interests. To consider.}, keywords = {Letters of Credit,Risk,Buyer,Credit Bank}, title_fa = {تحلیل ریسک های استفاده از اعتبارات اسنادی برای خریداران و نحوه جلوگیری ازوقوع آنها}, abstract_fa = {هرچند اعتبارات اسنادی به عنوان مهم ترین روش پرداخت در تجارت خارجی به نحو قابل توجهی توانسته ریسک انجام معاملات را برای خریداران یا همان متقاضیان گشایش اعتبار پوشش دهد، با این وجود نتوانسته پروسه پرداخت ثمن کالاها را در قراردادهای تجاری بین المللی عاری از هرگونه ریسکی سازد. عملکرد اعتبارات اسنادی در تجارت خارجی که در پرتو اصول حقوقی حاکم بر اعتبارات اسنادی که مهمترین آنها اصل استقلال تعهدات اعتبارنامه اسنادی از معامله پایه و اصل پذیرش مطلق اسناد است، تحقق می یابد، ریسک های متعددی را می تواند متوجه خریداران نماید که در صورت تحقق آنها، به نحوه قابل توجهی منافع شان را تحت تأثیر قرار خواهد داد. از این جهت در این مقاله نویسندگان ضمن تحلیل انواع ریسک های موجود در اعتبارات اسنادی برای فروشندگان و بررسی چگونگی تحقق آنها، راهکار های جلوگیری یا حداقل کاهش امکان تحقق آنها را با ملاحضه اصول حاکم بر اعتبارات اسنادی تبیین کرده اند. مطالب ارائه شده در این مقاله نشان می دهد که خریداران می بایستی به ریسک هایی که می تواند به طور جدی منافع معاملاتی آنها را در پروسه پرداخت بر مبنای اعتبارنامه تحت تأثیر قرار دهد، توجه نمایند و راهکارهای اجرایی متعددی را در جهت حفظ منافع قراردادی شان مدنظر قرار دهند.}, keywords_fa = {اعتبارات اسنادی,ریسک,خریدار,بانک گشاینده اعتبار}, url = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_245367.html}, eprint = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_245367_232b52e1e81a6886b8debb610395995f.pdf} } @article { author = {Sabzevari, Malihe and Sajadi, Sayed Mojtaba and Hajimolana, Sayed Mohamad}, title = {Modeling risks in configuring a green supply chain for new product development (case study: fast-moving consumer goods)}, journal = {Iranian Journal of Trade Studies}, volume = {25}, number = {98}, pages = {155-184}, year = {2021}, publisher = {Institute for Trade Studies and Research}, issn = {1735-0794}, eissn = {2676-7767}, doi = {10.22034/ijts.2021.245368}, abstract = {Today, companies operate in a very competitive environment, so developing a new product to respond to customer needs and efforts to reduce environmental pollution can be an advantage to them. On the other hand, the development of the new product will re-configure the supply chain, requiring strategic, technical and operational decisions. In addition, the development of a new product has many risks that reducing them by using appropriate strategies can increase the chance of success in introducing a product in the market. In this paper, a multi-echelon multi-sources green supply chain is considered that will produce a new product. Initially, different risks of new product development are identified, and then we are looking for the best risk reduction strategies. Using a new mathematical model, the best risk response strategies will be taken, as well as technical, strategic and operational decisions. The three objective functions include economic criteria, reduction of pollution and the risk reduction is supposed. The mathematical model is a mixed integer linear programming, MILP, that parameters are assumed to be deterministic. The model is solved using GAMS software. The results show that the development of a new product and the selection of the risk reduction strategies affect the reconfiguration of the green supply chain.}, keywords = {supply chain configuration,Green Supply Chain Management,New Product Development,Risk Management}, title_fa = {مدل‌سازی ریسک‌ ها در پیکره‌بندی مجدد زنجیره تأمین سبز برای توسعه محصول جدید (مطالعه موردی: محصولات مصرفی پر گردش)}, abstract_fa = {با توجه به محیط فعالیت به‌شدت رقابتی امروزه توسعه محصولات جدید در پاسخ به نیاز مشتریان و تلاش جهت کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی به‌عنوان مزیت رقابتی شرکت‌ها محسوب می‌گردد. توسعه یک محصول جدید منجر به پیکره‌بندی مجدد زنجیره تأمین می‌گردد بنابراین نیازمند اتخاذ تصمیمات استراتژیکی ، فنی و عملیاتی مناسب می‌باشد. تصمیمات فوق عبارت‌اند از تخصیص کارخانه به محصول، انتخاب تأمین‌کنندگان مناسب، میزان تولید محصول و ذخیره مواد اولیه، میزان حمل‌ونقل و میزان خرید مواد اولیه. علاوه بر این توسعه محصول جدید همراه با ریسک‌های زیادی است که استفاده از استراتژی‌های مناسب جهت کاهش انها می‌تواند منجر به افزایش شانس موفقیت معرفی محصول در بازار گردد. مقاله حاضر به بررسی تولید یک محصول جدید در یک زنجیره تأمین سبز چندلایه ، چند منبعی می‌پردازد. پس از شناسایی ریسک‌های مختلف توسعه محصول جدید با استفاده از یک مدل ریاضی بهینه‌سازی ، به شناسایی بهترین استراتژی‌های پاسخگویی به ریسک‌های شناسایی‌شده و نیز اتخاذ تصمیمات فنی،استراتژیکی و عملیاتی بهینه می‌پردازیم. مسئله پیشنهادی متشکل است از سه تابع هدف که عبارت‌اند از تابع هدف اقتصادی، تابع هدف کاهش آلایندگی و تابع هدف کاهش ریسک. مسئله به‌صورت یک مدل ریاضی برنامه‌ریزی خطی عدد صحیح مختلط با پارامترهای قطعی فرموله شده است. اعتبار سنجی مدل پیشنهادی توسط یک مسئله نمونه در صنعت محصولات مصرفی پر گردش صورت پذیرفته است. نتایج حاصل از اجرای مدل بیانگر اثرگذاری حضور یک محصول جدید و انتخاب استراتژی‌های کاهنده ریسک بر روی پیکره‌بندی مجدد زنجیره تأمین سبز می‌باشد. همچنین نتایج حاصل از تحلیل حساسیت نشان‌دهنده کارایی مدل پیشنهادی می‌باشد}, keywords_fa = {پیکره بندی زنجیره تامین,مدیریت زنجیره تامین سبز,توسعه محصول جدید,مدیریت ریسک}, url = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_245368.html}, eprint = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_245368_f2cfad86efb479e8bf5b67f59efff7b1.pdf} } @article { author = {Haji Gholam Saryazdi, Ali}, title = {Analyzing of Olive Industry Dynamics in Iran by Using System Dynamics Approach}, journal = {Iranian Journal of Trade Studies}, volume = {25}, number = {98}, pages = {185-214}, year = {2021}, publisher = {Institute for Trade Studies and Research}, issn = {1735-0794}, eissn = {2676-7767}, doi = {10.22034/ijts.2021.245370}, abstract = {Olive Industry is one of the most important industries. In recent years, there has been good planning for the development of this industry in different parts of the supply chain of agriculture and planting of olive tree to conversion industries. To develop industry, we need to estimate the supply and demand behavior of the whole supply chain in the longterm. Therefore, in this paper, using system dynamics, we analyze the dynamics of the olives industry in Iran. The olive industry supply chain has four main parts: olive cultivation and harvest; processing, production, distribution and consumption of olive oil; processing, production, distribution and consumption of table oil; and the cost of oil and table olive. The results of the modeling showed that it was 25 years to reduce the import of table olive and 40 years for olive oil and 60,000 hectares of cultivated land and required 20 processing companies. Also, The behavior of the model under various scenarios indicated that to increase the consumption of olive products, incentive policies in consumption should be accompanied by developmental policies of production, since the consumption is a function of price and price is a function of production. It was also found that the need for investment in land would be reduced by strengthening planting and harvesting technology. The model also showed that because of damage to olive, had to be compensated for by olive imports, so it was necessary to amend the ban bill on imports of olive.}, keywords = {Olive Industry,supply chain,System dynamics approach}, title_fa = {تحلیل پویایی‌های صنعت زیتون در ایران با استفاده از رویکرد پویایی‌شناسی سیستم‌ها}, abstract_fa = {صنعت زیتون یکی از صنایع مهم در ایران می‌باشد. در سال‌های اخیر جهت توسعه این صنعت در بخش‌های مختلف زنجیره تامین از کشاورزی و کاشت درخت زیتون تا صنایع تبدیلی برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته است. برای توسعه این صنعت نیاز به برآورد صحیح رفتار عرضه و تقاضا در کل زنجیره تامین در افق بلندمدت از طریق درک پویایی‌های این صنعت می‌باشد. لذا در این مقاله با استفاده از رویکرد پویایی شناسی سیستم‌ها به تحلیل پویایی‌های صنعت زیتون در ایران پرداخته شده است. زنجیره تامین صنعت زیتون دارای 4 قسمت اصلی شامل کشت و برداشت زیتون؛ فرآوری، تولید، توزیع و مصرف روغن زیتون؛ فرآوری، تولید، توزیع و مصرف کنسرو زیتون؛ و قیمت روغن و کنسرو زیتون می باشد. نتایج مدلسازی نشان داد که در حالت عادی برای کاهش واردات برای کنسرو زیتون حدود 25 سال و برای روغن زیتون 40 سال زمان لازم بوده و نیاز به 600 هزار هکتار زمین زیر کشت، 20 شرکت فرآوری می باشد. همچنین رفتار مدل تحت سناریوهای مختلف نشان داد که برای افزایش مصرف فرآورده‌های زیتون نیاز است که سیاست‌های تشویقی در مصرف با سیاست‌های توسعه ایی تولید همراه باشد چراکه مصرف تابعی از قیمت و قیمت تابعی از تولید است. همچنین مشخص شد که با تقویت تکنولوژی کاشت و برداشت نیاز به سرمایه گذاری در زمین کمتر می شود. همچنین مدل نشان داد که بدلیل آسیب دیدگی زیتون می‌بایست با واردات زیتون آن را جبران کرد لذا نیاز به اصلاح قانون ممنوعیت واردات زیتون است.}, keywords_fa = {صنعت زیتون,زنجیره تامین,رویکرد پویایی شناسی سیستم‌ها}, url = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_245370.html}, eprint = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_245370_ee9741f1af7bcd8260943474c1bd5f38.pdf} } @article { author = {malakooty, amir and zamani, zahra and arbabian, shirin}, title = {Determinants of Bilateral Trade between Iran and China}, journal = {Iranian Journal of Trade Studies}, volume = {25}, number = {98}, pages = {215-246}, year = {2021}, publisher = {Institute for Trade Studies and Research}, issn = {1735-0794}, eissn = {2676-7767}, doi = {10.22034/ijts.2021.245371}, abstract = {AbstractAccording to the importance of international trade and recognition the coun-try's business relationship in economic progress of countries, barriers and in-centives, including the role of technology in shaping trade patterns is im-portant. Due to the high volume of trade between Iran and China, it is im-portant to evaluate the trade model between the two countries. Therefore, to study the trade model of Iran and China, and to evaluate its determinants, in particular the role of technological gap, in this study, the Intra-Industry Trade Index (IIT) was first Calculated by Grobel and Lloyd (GL) based on two-digit codes (HS) Then the regression model is estimated by applying gravity model and dynamic least squares method (DOLS) during 1995-1995. According to the empirical results, technological gap and exchange rate fluctuations have had a negative effect on Iran's and China's intra-industry trade, while the Joint Comprehensive Plan of Action has had a pos-itive and statistically significant effect on bilateral trade. Also, empirical re-sults indicate that Iran-China trade is not an intra-industry trade, and most of the trade is based on inter-industry trade, which is the presence of tech-nological gap and barriers to trade such as economic sanctions are one of the most important reasons for this imbalance.}, keywords = {Trade,Comparative advantage,Intra-Industry Trade (IIT),Technological Gap}, title_fa = {تعیین کننده های تجارت دوجانبه ایران و چین}, abstract_fa = {چکیدهبا توجه به اهمیت تجارت بین الملل و شناخت روابط تجاری در پیشرفت اقتصادی کشورها، بررسی موانع و مشوق ها از جمله نقش تکنولوژی در شکل دهی الگوهای تجارت حائز اهمیت است. با توجه به حجم بالای تجارت بین ایران و چین، ارزیابی الگوی تجاری بین این دو کشور حائز اهمیت است. در این پژوهش برای مطالعه الگوی تجاری ما بین ایران و چین و بررسی عوامل مؤثر بر آن به ویژه نقش شکاف تکنولوژیک ابتدا شاخص تجارت درون صنعت (IIT) با استفاده از معیار گروبل و لوید (GL) بر اساس کدهای دورقمی (HS) محاسبه شده و سپس الگوی رگرسیونی با بهره گیری از رهیافت جاذبه و روش حداقل مربعات پویا (DOLS) برای دوره زمانی 2017-1995 برآورد می شود. مطابق با نتایج تجربی متغیرهای شکاف تکنولوژی و نوسان نرخ ارز بر تجارت درون صنعتی ایران و چین اثر منفی داشته در حالی که برجام اثر مثبت و به لحاظ آماری معنادار داشته است. همچنین نتایج تجربی حاکی از آن است که تجارت ایران و چین از نوع تجارت درون صنعت نیست و بیشتر تجارت این دو کشور بر مبنای تجارت بین صنعتی است که وجود شکاف تکنولوژیک و موانع تجارت مانند تحریم های اقتصادی از جمله مهمترین دلایل این نقصان است.}, keywords_fa = {تجارت,مزیت نسبی,تجارت درون صنعت,شکاف تکنولوژیک}, url = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_245371.html}, eprint = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_245371_d1c0555b51bc5d840e34d6928b4b6029.pdf} } @article { author = {Rezaei, Saeid and Behnamian, Javad}, title = {A heuristic approach for strategic supplier selection based on product life-span and the functional relative balance}, journal = {Iranian Journal of Trade Studies}, volume = {25}, number = {98}, pages = {247-278}, year = {2021}, publisher = {Institute for Trade Studies and Research}, issn = {1735-0794}, eissn = {2676-7767}, doi = {10.22034/ijts.2021.245372}, abstract = {Aiming at achieving performance goals and due to the need for satisfying sustainability regulations, appropriate supplier selection is put ahead of strategic and significant decisions. The functional relative-balance indices with the sustainability targets are dealt as the operations foundation in today's enterprises. Different from previous studies, this paper introduces a three-stage strategic approach based on the introduction, growth, and maturity of a product supposed to be delivered to the market. To this end, a sandcone methodology is developed in a way that the distinct and aggregate significances of the measures are taken into account. The least thresholds of reaching to both sustainability and functional goals are set, respectively, by a governmental entity and a manufacturer. In addition, in order to approach the aggregational improvement, sustainable balance and identification of suppliers' categories, a new multi-stage heuristic algorithm is utilized at each period. This methodology provides a mechanism whereby suppliers are evaluated according to their current status and the performance records as well. The results of the numerical study indicate that adopting the discussed algorithm can be very useful in developing long-term relationships with deserving and stable suppliers.}, keywords = {Strategic supplier selection,Performance criteria,Modified Sandcone Theory,alignment}, title_fa = {ارائه یک رویکرد ابتکاری برای انتخاب استراتژیک تأمین‌‏کننده بر اساس دوره عمر محصول و موازنه نسبی عملکرد}, abstract_fa = {با توجه به رقابت موجود در دستیابی به اهداف عملکردی و نیز تصویب و اعمال قوانین مرتبط با پایداری - که از آگاهی اجتماعی نشأت می‏گیرند، انتخاب تامین‏کنندگان مناسب که اجابت‏کننده هر دو هدف در یک بعد استراتژیک باشند، بسیار حیاتی است. در واقع، همترازسازی معیارهای عملکرد با اهداف پایداری – که نشان‏دهنده مسئولیت اجتماعی شرکت‏ها هستند – شالوده عملیات در محیط امروز محسوب می‏شود. در این راستا، این مقاله یک رویکرد استراتژیک سه‏دوره‏ای مبتنی بر مراحل معرفی، رشد و بلوغ محصول قابل‏عرضه به بازار را معرفی می‏کند که متفاوت از مطالعات قبلی است. بدین منظور، یک سیاست مخروط شنی تغییریافته که بیانگر درجه اهمیت‏های متمایز و تجمعی معیارها در دوره‏های مختلف است، به‏کارگرفته می‏شود. در همین حال، حداقل سطوح دست‏یابی برای هر دو هدف پایداری و عملکرد به ترتیب توسط یک سازمان دولتی و یک تولیدکننده تعیین می‏شوند. به علاوه، با هدف نیل به بهبود تجمعی، همترازی پایدار و شناسایی دسته‏های تأمین‏کنندگان، یک الگوریتم جدید مبتی بر امتیازدهی چندمرحله‏ای در هر دوره مورد استفاده قرار می‏گیرد. این متدولوژی مکانیسمی را فراهم می‏کند که به واسطه آن، تأمین‏کنندگان هم بر اساس وضعیت فعلی و هم بر اساس سوابق عملکردیشان مورد ارزیابی قرار می‏گیرند. نتایج مطالعه عددی انجام شده نشان می‏دهد که استفاده از الگوریتم مورد بحث می‏تواند در توسعه روابط بلندمدت با تأمین‏کنندگان شایسته و باثبات بسیار مثمرثمر باشد.}, keywords_fa = {انتخاب استراتژیک تأمین‏‌کننده,معیارهای عملکرد,پایداری,نظریه مخروط شنی تغییریافته,همترازی}, url = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_245372.html}, eprint = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_245372_60d6f06aeba44503ecfa743be54ccbf0.pdf} } @article { author = {Mafi, Homayoun and Naser, Mahdi}, title = {Analyzing of the qualities of distinguishing capacity of parties in the implementing of Smart contracts in the legal system of Iran}, journal = {Iranian Journal of Trade Studies}, volume = {25}, number = {98}, pages = {279-320}, year = {2021}, publisher = {Institute for Trade Studies and Research}, issn = {1735-0794}, eissn = {2676-7767}, doi = {10.22034/ijts.2021.245373}, abstract = {In accordance with Article 79 of the Electronic Commerce Act, adopted in 1382, the Ministry of Industry, Mine and Commerce is committed to implementing e-commerce related tools in Iran.The most sophisticated electronic devices used in the world are smart contracts that entered the US legal system from 2016 onwards, and then used in other developed countries.Smart Contracts take place in a decentralized ledger environment, then the property owners are automatically transferred to the parties to the transaction and ultimately registered in the Blockchain.Acquiring partie's capacity in smart contracts is about real and legal persons in two stages before and during the transaction.Individuals must make use of digital signatures and virtual currency ownership to conclude this contract. Authorized licenses will be awarded to them if their tenants are approved by the competent authorities for the transaction, so that if such person is not registered or his / her affiliation goes away later, such authorization will not be assigned to him / her or canceled.This condition must also be complied with if the individual or legal person concludes his or her transactions by Decentralized Autonomous Organizations. In certain circumstances, there is also the possibility of discovering the trading side through Oracle. This research examines the mechanism of concluding and operating smart contracts by explaining how these contracts are recognized in Iran's legal system.}, keywords = {"Capacity","Smart Contracts","Digital Signature","Digital Cryptocurrencies","Decentralized Autonomous Organizations"}, title_fa = {واکاوی مکانیسم احراز اهلیت متعاملین در پیاده سازی قراردادهای هوشمند در حقوق ایران}, abstract_fa = {مطابق با ماده 79 قانون تجارت الکترونیکی مصوب سال 1382، وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی پیاده سازی ابزارهای مرتبط با حوزه تجارت الکترونیکی در ایران است. جدیترین نوع ابزارهای الکترونیکی مورد استفاده در جهان قراردادهای هوشمند هستند که از سال 2016 وارد نظام حقوقی آمریکا و پس از آن در دیگر کشور های توسعه یافته به کارگرفته شده اند. قراردادهای هوشمند قراردادهایی هستند که در یک بستر عمومی نامتمرکز منعقد، سپس مالکیت عوضین در آنها به صورت خودکار به طرفین معامله منتقل و در نهایت در بستر بلاک چین ثبت و عرضه می شوند. احراز اهلیت متعاملین در قراردادهای هوشمند نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی در دو مرحله پیش از معامله و هنگام آن مطرح می گردد. افراد برای انعقاد این عقد باید نسبت به اخذ مجوز استفاده از امضای دیجیتالی و تملک ارزهای مجازی اقدام نمایند. مجوزهای بیان شده در صورتی به آنان تعلق می گیرد که اهلیت آنها برای معامله از سوی مراجع صالح تایید گردد به گونه ای که اگر فردی فاقد اهلیت بوده یا اهلیت وی بعدها زایل شود، چنین مجوزی به وی تعلق نگرفته یا باطل می شود. این شرایط در صورتی که شخصی حقیقی یا حقوقی معاملات خود را توسط سازمان های مستقل نامتمرکز منعقد نماید نیز باید رعایت گردد. در شرایط خاص امکان کشف اهلیت طرف معامله از طریق اوراکل ها نیز موجود است. این تحقیق با بررسی مکانیسم انعقاد و عملکرد قراردادهای هوشمند به دنبال بیان چگونگی احراز اهلیت این قراردادها در نظام حقوقی ایران می باشد.}, keywords_fa = {اهلیت,قراردادهای هوشمند,امضای دیجیتالی,ارزهای رمزنگاری شده دیجیتالی,سازمان های مستقل نامتمرکز}, url = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_245373.html}, eprint = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_245373_4c8bf3e23edf418f68a0feb4fb0832a0.pdf} }