@article { author = {bafandeh zendeh, alireza and rahimi, rahim}, title = {A Fuzzy Expert Systems for Bank Real Customers' Credit Rating}, journal = {Iranian Journal of Trade Studies}, volume = {19}, number = {73}, pages = {1-28}, year = {2015}, publisher = {Institute for Trade Studies and Research}, issn = {1735-0794}, eissn = {2676-7767}, doi = {}, abstract = {Reimbursement delays by the customers leads the banks to suffer major problems including the inability of the central bank to repay loans more than the amount of credits offered to the customers. Importance of credits in the banking industry and its critical role in economic and employment growth has led to the development of several models to evaluate the applicant's credit. But many of these models are classic and they could not evaluate the customer's credit in optimal way. Thus artificial intelligence models were considered in this field. In this paper a model based on fuzzy logic is presented to bank real customers’ credit rating. In this research a structured model was obtained for determination and categorization of input variables for application in the system by factor analysis then an expert fuzzy system was modeled consisting of six steps. In the first step, a fuzzy system was designed with inputs of financial capacity, support, reliability, repayment record and output of customer credit.In the second step input and outputs were partitioned, in the third step these partitioned inputs and outputs were converted into fuzzy numbers. The fuzzy inference was compiled in step four. In step five the de-fuzzy was conducted. Finally the designed model was tested in step six. The model proposed by using fuzzy specialist system has better performance than the studied bank experts credit rating.}, keywords = {Expert Systems / Fuzzy Mathematics / Credit Rating / Credit Risk}, title_fa = {ارائه یک سیستم خبره فازی جهت اعتبارسنجی مشتریان حقیقی بانک}, abstract_fa = {عدم بازپرداخت تسهیلات توسط مشتریان، بانک‌ها را دچار مشکلات بزرگی همچون ناتوانی در بازپرداخت وام‌های بانک مرکزی و افزایش معوقات بانکی می‌کند. اهمیت اعطای تسهیلات در صنعت بانکداری به توسعه مدل‌های گوناگون برای ارزیابی ریسک اعتباری مشتریان بانک‌ها منجر شده است. بسیاری از این مدل‌ها کلاسیک هستند و به‌طورکامل و بهینه نمی‌توانند اعتبار مشتریان را ارزیابی کنند. با توجه به محدودیت‌های مدل‌های کلاسیک، در این مقاله سعی شده است برای اعتبارسنجی مشتریان حقیقی بانک مدلی بر مبنای تئوری مجموعه‌های فازی ارائه شود. از این‌رو سیستم خبره‌ای در شش مرحله طراحی شده است. در مرحله اول، ورودی‌های سیستم خبره (معیارهای تعیین ریسک اعتباری) براساس ادبیات نظری، سپس براساس دیدگاه افراد خبره و با استفاده از تحلیل عاملی تعیین شدند. ورودی‌های سیستم خبره شامل ظرفیت مالی، پشتیبانی، قابلیت اطمینان و سابقه بازپرداخت است. خروجی سیستم خبره نیز سطح اعتبار مشتری تعریف شد. در مرحله دوم، ورودی‌ها و خروجی‌ها افرازبندی شدند. ورودی‌ها و خروجی‌های افرازبندی‌شده در مرحله سوم به اعداد فازی تبدیل شده و قوانین استنتاج (موتور استنتاج) نیز در مرحله چهارم تبیین ‌شدند. در مرحله پنجم فازی‌زدائی انجام ‌گرفته و در نهایت مدل طراحی‌شده در مرحله ششم آزمون شد.}, keywords_fa = {Expert Systems / Fuzzy Mathematics / Credit Rating / Credit Risk}, url = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_11828.html}, eprint = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_11828_1b472a8affc211567082bc6ad8de24b5.pdf} } @article { author = {saadat, rahman and mohseni, nahid}, title = {The Survey of Economic Integration among Caspian Sea Countries (Gravity Equation Model)}, journal = {Iranian Journal of Trade Studies}, volume = {19}, number = {73}, pages = {29-54}, year = {2015}, publisher = {Institute for Trade Studies and Research}, issn = {1735-0794}, eissn = {2676-7767}, doi = {}, abstract = {Among the practical responses of countries to deal with the phenomenon of globalization and economic integration it can be noted that nowadays, the convergence of the economic boom has coincided with the globalization, so choosing a union or regional trade group, is one of the important objectives of the business plan. This paper examines the economic convergence between Iran and the Caspian Sea littoral states of Azerbaijan, Kazakhstan, Russia and Turkmenistan. Therefore, a gravity model based on the new evidence and stipulation were used.The study consisted of five countries in the period of 1998 to 2008. The results show that Iran has the least resistance to import and it has second rank in export. Also the results show Caspian Sea's economic integration increases bilaterally between the countries. Furthermore the long-term elasticity of exports is greater than the long-term elasticity of imports.}, keywords = {Gravity Equation / Caspian Sea Countries / Regional Integration}, title_fa = {بررسی همگرایی اقتصادی میان ایران و کشورهای حوزه دریای خزر (کاربرد مدل جاذبه)}, abstract_fa = {از جمله واکنش‌های عملی کشورها برای مقابله با پدیده جهانی‌شدن‌ می‌توان به همگرایی اقتصادی اشاره کرد. امروزه همگرایی اقتصادی، همزمان با جهانی‌شدن رونق گرفته است و بنابراین، انتخاب اتحادیه یا گروه تجاری منطقه‌ای یکی از اهداف مهم برنامه‌ریزی تجاری است. این مقاله همگرایی اقتصادی میان ایران و کشورهای حوزه دریای خزر شامل آذربایجان، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان را بررسی می‌کند. از این‌رو، از یک مدل جاذبه براساس اثبات جدید و با استفاده از تصریح ماتیاس (1997) استفاده شده و برآوردها به‌صورت حداقل‌مربعات‌تعمیم‌یافته (GLS) انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل پنج کشور در دوره زمانی 2008 - 1998 است. نتایج نشان می‌دهد همکاری‌های اقتصادی ایران و کشورهای حوزه دریای خزر، به افزایش قابل‌ملاحظه‌ جریانات تجاری دوجانبه منجر می‌شود. همچنین، در این گروه کم‌ترین مقاومت وارداتی به ایران تعلق دارد که از لحاظ توان صادراتی، رتبه دوم را به‌خود اختصاص داده است، بنابراین، اگر ایران با کشورهای منطقه، طرح تجارت آزاد ایجاد کند، ممکن است بیش‌ترین اثر ایجاد تجارت در بازار ایران رخ دهد. همچنین، مشخص گردید کشش بلند‌مدت صادرات بزرگ‌تر از کشش بلند‌مدت واردات است.}, keywords_fa = {Gravity Equation / Caspian Sea Countries / Regional Integration}, url = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_11829.html}, eprint = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_11829_b87b90a611e5d389c3731a06f6311d66.pdf} } @article { author = {khodadad kashi, farhad and ahmadiyan, majid and abolhasani, asghar and zaghiyan, mohammad}, title = {Firm Efficiency in Tehran Stock Exchange}, journal = {Iranian Journal of Trade Studies}, volume = {19}, number = {73}, pages = {55-76}, year = {2015}, publisher = {Institute for Trade Studies and Research}, issn = {1735-0794}, eissn = {2676-7767}, doi = {}, abstract = {The aim of this study is to analyze the relative efficiency of 166 firms listed in “Tehran Stock Exchange” for the period of 1381-90.It is important to achieve efficiency scores that could be used as a benchmark for valuing firms that are active at the same time in both product and financial markets.This study uses a stochastic frontier approach (SFA) to estimate firm efficiency then sorted them based on efficient and inefficient firms.The resulting sorted scores show that the number of inefficient firms have increased and no change in the number of efficient firms between 1381 and 1390. In addition,only 21 percent of firms in this sample are efficient and the others are inefficient or non- efficient. The other result implied that the firms in industries group of vehicle and parts manufacturing,metal products,manufacture of non-metallic and sugar,are inefficient in one side,and firms in industries group of basic metals, multidisciplinary, cement and paper products industry are efficient,in other side.}, keywords = {Efficiency / Stochastic Frontier Approach / Tehran Stock Exchange}, title_fa = {تجزیه و تحلیل کارایی نسبی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار}, abstract_fa = {هدف این مطالعه، تجزیه و تحلیل کارایی نسبی 166 شرکت پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 90-1381 است. اهمیت دستیابی به ارقام کارایی از آن جهت است که می‌تواند معیار ارزش‌گذاری شرکت‌هایی باشد که همزمان در دو بازار تولید و بازار مالی فعالیت دارند. در این مقاله با استفاده از رویکرد مرزی تصادفی (SFA)1 ابتدا ارقام کارایی در سطح شرکت تخمین زده شده و سپس، براساس رقم کارایی به‌دست‌آمده، شرکت‌ها و صنایع مرتبط با آن‌ها در سه گروه ناکارا، کارایی متوسط و کارا رتبه‌بندی و تحلیل شده‌اند. یافته‌های تحقیق دلالت بر آن دارد که ضرایب متغیرهای مدل دارای علامت مورد انتظار بوده و از نظر آماری معنا دارند. همچنین، در دوره مورد بررسی، بر تعداد شرکت‌های ناکارا افزوده شده و در تعداد شرکت‌های کارا تغییر محسوسی مشاهده نشده است. بر همین اساس تنها 21 درصد شرکت‌های بررسی‌شده در نمونه، کارا و بقیه با کارایی متوسط یا غیر‌کارا هستند. همچنین، نتایج نشان می‌دهد صنعت خودرو و ساخت قطعات، صنایع ساخت محصولات فلزی، سایر محصولات غیرفلزی، قند و شکر در گروه صنایع ناکارا و درمقابل صنایع فلزات اساسی، چندرشته‌ای، سیمان و صنعت محصولات کاغذی در گروه صنایع کارا جای گرفته‌اند.}, keywords_fa = {Efficiency / Stochastic Frontier Approach / Tehran Stock Exchange}, url = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_11830.html}, eprint = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_11830_2e2506004ab7e676f16749b7ef99577b.pdf} } @article { author = {habiba, saeed and bahadori jahromi, zahra}, title = {Inventive Step in Nanotechnology Patents}, journal = {Iranian Journal of Trade Studies}, volume = {19}, number = {73}, pages = {77-98}, year = {2015}, publisher = {Institute for Trade Studies and Research}, issn = {1735-0794}, eissn = {2676-7767}, doi = {}, abstract = {Inventive step is one of the substantive requirements of patent registration, referred to in every convention and intellectual property laws. It is an important mean of achieving main goals of patent system especially in the field of new branches of technology starting the first improvements, on the light of patent system protection. Understanding how to qualify inventive step is such an important question which is the subject matter of this article. With respect to huge investment of governments in the field of nanotechnology, we will study inventive step in nanotechnology inventions. Therefore after studying the nature and importance of this patent requirement, then we will work on different aspects and elements of it and also every section discusses the elements in relation to nanotechnology patents.}, keywords = {Inventive Step / Nanotechnology / Patent System / Prior Art / Person with Ordinary Skill / Obviousness / Intellectual Property Rights}, title_fa = {گام ابتکاری در اختراعات نانوفناوری}, abstract_fa = {گام ابتکاری یکی از شرایط ماهوی ثبت اختراع است که در تمام قوانین و مقررات پذیرفته شده است. اعمال این شرط یکی از پرچالش‌ترین موضوعات دستیابی به اهداف اساسی نظام ثبت اختراع است و اهمیت آن زمانی بیش‌تر احساس می‌شود که فناوری جدیدی رشد و نمو خود را آغاز می‌کند تا در پرتوی حمایت‌های ثبت اختراع مبتکرین و مخترعان با ورود در این حوزه‌ها به پیشرفت دانش یاری رسانند. حجم عظیم سرمایه‌گذاری‌های دولتی در ایران در حوزه نانو فناوری اهمیت مطالعه دقیق قابلیت ثبت اختراعات این حوزه را دوچندان می‌کند. به همین دلیل، در این مقاله نحوه احراز گام ابتکاری در اداره‌های ثبت اختراع دنیا بررسی خواهد شد تا از این راه مؤلفه‌های مؤثر برای احراز این شرط تعیین شود. سپس، با بررسی موردی گام ابتکاری در اختراعات نانوفناوری، معیارهای مشخصی را درباره وجود یا عدم وجود گام ابتکاری در اختراعات نانوفناوری در اختیار کارشناسان ثبت اختراع و متخصصان این حوزه قرار می‌گیرد.}, keywords_fa = {Inventive Step / Nanotechnology / Patent System / Prior Art / Person with Ordinary Skill / Obviousness / Intellectual Property Rights}, url = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_11831.html}, eprint = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_11831_f7087e907971141b161ef977fbc1ef48.pdf} } @article { author = {badini, hasan and hosseinzadeh, majid and mohebifard, samaneh}, title = {Examination of the Legal Fair Use Doctrine in Descriptive Trademarks}, journal = {Iranian Journal of Trade Studies}, volume = {19}, number = {73}, pages = {99-124}, year = {2015}, publisher = {Institute for Trade Studies and Research}, issn = {1735-0794}, eissn = {2676-7767}, doi = {}, abstract = {Legal fair use doctrine is an exception to exclusive rights of descriptive trademarks owner which permits third parties to use the trademark under particular circumstances. This doctrine is to increase the information of consumers on goods and services beside enhancing competition and preventing exclusivity by trademark owners. This doctrine has been considered in some legal systems implicitly and in some others explicitly. International agreements and regulations have somehow taken a look at this doctrine and made efforts to identify it. This article tries to investigate the elements of this doctrine and to show its status in International agreements and regulations.}, keywords = {Legal fair use / Consumer law / Trademark / Competition law / Infringement litigation}, title_fa = {بررسی نظریه استفاده منصفانه قانونی (کلاسیک) در علائم تجاری توصیفی}, abstract_fa = {نظریه استفاده منصفانه قانونی استثنائی بر حقوق انحصاری مالک علامت تجاری توصیفی است و به اشخاص ثالث اجازه استفاده منصفانه و با حسن‌نیت از علامت تجاری غیر را تحت ضوابط و شرایطی ویژه اعطا می‌کند. این نظریه بر آن است تا در کنار افزایش اطلاعات مصرف‌کنندگان درباره کالاها و خدمات موجود در بازار، موجبات افزایش رقابت و جلوگیری از انحصار علامت تجاری در دست مالکان آن‌ها را فراهم آورد. این نظریه در برخی نظام‌های ملی به‌صورت صریح و در بسیاری دیگر به‌صورت ضمنی مورد اشاره قرار گرفته است. موافقت‌نامه‌ها و مقررات بین‌المللی در حوزه علائم تجاری هم این نظریه را به‌گونه‌ای در نظر گرفته و سعی در شناسایی آن داشته‌اند. مقاله حاضر می‌کوشد با بررسی عناصر این نظریه و تحلیل آن‌ در نظام حقوقی ایران، جایگاه آن را در مقررات ملی و بین‌المللی مشخص کند.}, keywords_fa = {Legal fair use / Consumer law / Trademark / Competition law / Infringement litigation}, url = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_11832.html}, eprint = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_11832_3db5ae32ca2235d7ae75c058f6c90b32.pdf} } @article { author = {hosseinzadeh shahri, masoomeh and gholami, fereshteh}, title = {Market Sensing Capability, Export Strategy and Their Impacts on Export Performance Improvement (Case study: Exporters of Tile & Ceramic)}, journal = {Iranian Journal of Trade Studies}, volume = {19}, number = {73}, pages = {125-144}, year = {2015}, publisher = {Institute for Trade Studies and Research}, issn = {1735-0794}, eissn = {2676-7767}, doi = {}, abstract = {Globalization trend of markets is fundamental in understanding the behavior and companies` performance in export markets. To create competitive advantage in the markets and to maintain higher competitive positioning, the companies have to build and increase some resources and capabilities so that they reply to market requirements and respond appropriately to changing conditions. Resources and capabilities directly and indirectly affect the export strategy and ultimately influence the outcomes of the export company. Market sensing capability is the ability to participate in learning about the market environment and apply this knowledge appropriately to lead strategic marketing efforts. The companies with a strong market sensing capability are more able to identify current and future customers needs and demands. They also react more quickly to competitors. Market sensing capability has two dimensions: Market Orientation (Current Events & Trends) and Market Foresight (Future Events & Trends). The purpose of this article is studying the effect of market sensing capability on export performance improvement of Ceramic & Tile exporters. To collect data from 94 companies of exporters, interview and questionnaire were used. To investigate the relationships between research variables, rank correlation (Spearman rank correlation and Kendall tau) were used. Finally, for the evaluation of conceptual model, structural equation model was applied. Research findings showed that exporter companies with higher market sensing capability had more appropriate export strategy, thus their export performances over the past three years have been better.}, keywords = {Market Sensing Capability / Market Orientation / Market Foresight / Export Strategy / Export Performance Improvement}, title_fa = {قابلیت حسگری بازار و استراتژی صادرات و تأثیر آنها بر بهبود عملکرد صادرات (مطالعه موردی: صادرکنندگان کاشی و سرامیک)}, abstract_fa = {روند جهانی شدن بازارها، زیربنای اهمیت درک رفتار و عملکرد شرکت‌ها در بازارهای صادراتی است. برای کسب مزیت رقابتی در این بازارها و حفظ موقعیت رقابتی بالاتر، شرکت‌ها، قابلیت‌ها و منابع متفاوتی را ایجاد کرده و ارتقا می‌دهند تا به الزامات بازار و شرایط متغیر آن پاسخی مناسب دهند. منابع و قابلیت‌ها مستقیم و غیرمستقیم بر استراتژی صادرات اثر گذاشته و در نهایت، بر بازدهی شرکت صادرکننده مؤثر است. قابلیت حس‌گری بازار به توانایی شرکت در یادگیری درباره محیط بازار و استفاده مناسب از این دانش برای هدایت اقدامات استراتژیک بازاریابی باز می‌شود. شرکت‌ها با قابلیت حس‌گری قوی، بهتر می‌توانند نیازها و خواسته‌های مشتریان فعلی و آتی را شناسایی کنند و بهتر و سریع‌تر نسبت به مشتریان و عکس‌العمل رقبا واکنش نشان دهند. قابلیت حس‌گری بازار دو بُعد بازارمحوری (بررسی روندها و رخدادهای کنونی) و آینده‌پژوهی بازار (بررسی روندها و رخدادهای آینده بازار) است. هدف این مقاله بررسی اثر قابلیت حس‌گری بازار بر بهبود عملکرد صادراتی صادرکنندگان کاشی و سرامیک به‌واسطه تدوین استراتژی مناسب‌تر صادرات است. جامعه آماری این تحقیق صادرکنندگان کاشی و سرامیک است و داده‌ها از طریق مصاحبه و پرسشنامه جمع‌آوری شده ‌است. برای بررسی تأثیر متغیرهای تحقیق بر یکدیگر از همبستگی رتبه‌‌ای (اسپیرمن و تاوکندال) و برای ارزیابی مدل مفهومی از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد شرکت‌های صادراتی قابلیت حس‌گری بالاتر و استراتژی مناسب‌تری برای صادرات دارند و در نتیجه در سه سال گذشته عملکرد صادراتی بهتری داشته‌اند.}, keywords_fa = {Market Sensing Capability / Market Orientation / Market Foresight / Export Strategy / Export Performance Improvement}, url = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_11833.html}, eprint = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_11833_cd83e1a6235e4e19a34ea823aa17b2b7.pdf} } @article { author = {nazari, mohammadreza and barzegar davin, mojtaba}, title = {Investigating the Impact of Inflation on Growth in Iran Economy}, journal = {Iranian Journal of Trade Studies}, volume = {19}, number = {73}, pages = {145-170}, year = {2015}, publisher = {Institute for Trade Studies and Research}, issn = {1735-0794}, eissn = {2676-7767}, doi = {}, abstract = {Investigating the relationship between inflation and economic growth is important for the conducting and setting of monetary policy. In the economic theories and results of empirical studies, there is no general consensus about how inflation rate affects economic growth and conflicting results (positive or negative linear relationship or nonlinear relationship with one or two threshold) were reported. In this study, we have tried to determine the threshold values of inflation rate in growth-inflation relationship and explain the nature of the growth effects of inflation in Iran economy. Also, transitional mechanisms of inflation effects on economic growth in period of 1961-2008 were investigated. The results confirmed the existence of threshold effects and also nonlinear nature of the relationship between economic growth and inflation in Iran economy, so that the effect of inflation on the economic growth is positive in inflation rate of less than 10%, while this relationship is negative in inflation rates between 10 and 28 percent. when the inflation rate is higher than 28%, not only the effect of inflation on growth is negative but also the marginal cost of inflation is increasing. Based on the results, the effects of inflation rate increase are transmitted to lower economic growth through the both mechanism: reduction of the level and efficiency of investment. Target inflation rate in the Iran economy to stimulate economic growth can be 10 percent. Beyond this level, any increase in inflation will lead to an economic uncertainty, reducing the level and efficiency of capital and ultimately to lower economic growth.}, keywords = {Inflation / Economic Growth / Threshold Effects / Total Factor Productivity}, title_fa = {بررسی اثر تورم بر رشد در اقتصاد ایران}, abstract_fa = {بررسی رابطه بین تورم و رشد اقتصادی برای تنظیم و هدایت سیاست‌های پولی دارای اهمیت است. در نظریه‌های اقتصادی و نتایج مطالعات تجربی صورت گرفته در کشورهای مختلف، در رابطه با چگونگی تأثیرپذیری رشد از تورم اتفاق نظر کلی وجود نداشته و به نتایج متناقضی (رابطه خطی مثبت/ منفی یا رابطه غیر خطی با یک یا دو آستانه) دست یافته‌اند. در این مطالعه سعی شده است ضمن تعیین مقادیر نرخ آستانه‌ای تورم در ارتباط با رشد اقتصادی ایران، به تبیین ماهیت تأثیرپذیری رشد از تورم و همچنین بررسی مکانیسم‌های انتقالی اثرات تورم بر رشد طی دوره زمانی 90-1340 پرداخته شود. نتایج مطالعه ضمن تأیید وجود اثرات آستانه‌ای، ماهیت غیرخطی رابطه رشد و تورم در اقتصاد ایران را تأیید کرده است، به‌طوری که اثر تورم بر رشد در نرخ‌های تورم‌ پایین‌تر از 8/9 درصد، مثبت، در نرخ‌های‌ تورم بین 8/9 و 3/27 درصد، منفی و در نرخ‌های تورم بالاتر از 3/27 درصد نه تنها اثر تورم بر رشد منفی است بلکه هزینه نهایی تورم نیز فزاینده است. براساس نتایج، افزایش نرخ تورم در اقتصاد ایران از طریق هر دو مکانیسم کاهش در سطح و کارایی سرمایه‌گذاری موجب کاهش رشد اقتصادی می‌شود. حداکثر نرخ تورم هدف در اقتصاد ایران برای تحرک بخشیدن به رشد اقتصادی می‌تواند 8/9 درصد باشد. بنابراین هر گونه افزایش در نرخ تورم فراتر از این سطح منجر به بی‌ثباتی اقتصادی، کاهش سطح و کارایی سرمایه‌گذاری و در نهایت کاهش رشد اقتصادی خواهد شد.}, keywords_fa = {Inflation / Economic Growth / Threshold Effects / Total Factor Productivity}, url = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_11834.html}, eprint = {https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_11834_cf43da3e6a85382424bd3cf88014a3e0.pdf} }