الزامات دنیای امروز، ضرورت همسویی با دیگر کشورها و نیز کسب موفقیت در بازارهای داخلی و جهانی، شرکتها را وادار میکند تا از توانمندهای موجود در استارتآپها به ویژه استارتآپهای فعال در حوزهی تجارت الکترونیک بهرهمند شوند. با این حال ایجاد مشارکت بین شرکتهای سرمایهگذار خطرپذیر و استارتآپها، نیازمند به کارگیری راهکارهای مدیریتی قوی و صحیحی میباشد. تحقیقات و مدلهای قبلی فرایند سرمایهگذاری VC وCVC، بیشتر فاکتورهای اصلی موثر بر فرآیند شکلگیری سرمایهگذاری خطرپذیر را توسعه دادهاند و تاکنون کمتر در مطالعات به ارائهی یک مدل جامع با همهی جنبههای موثر بر آن و به شکل ویژه در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران توجه شده است. بنابراین این مقاله، با استفاده از روش تحقیق کیفی نظریه مبتنی بر دادهها و به واسطهی مصاحبههای نیمهساختاریافته با مدیران و کارشناسان شرکتهای VC وCVC به منظور شناسایی فاکتورهای موثر بر فرآیند شکلگیری سرمایهگذاری خطرپذیر استراتژیک برند (SBV)، در داخل کشور انجام شده است. یافتههای حاصل از مصاحبهها از طریق 18 فاکتور در داخل شش مقوله مرتبط با پدیدهی اصلی شامل شرایط علی، مقولهی محوری، شرایط زمینهای، شرایط واسطه ای یا مداخله گر، کنش ها و تعاملات و پیامدها نشان داده شده-اند. نتایج این تحقیق، به تمامی ذینفعان فعال موجود در اکوسیستم کمک می کند تا با همکاری یکدیگر زمینه های مناسب برای انجام اقدامات درست در شرکتهای سرمایهگذار خطرپذیر فعال در حوزه تجارت الکترونیک را ایجاد کنند.
The companies have to utilize available capacities in start-ups especially those active in E-commerce because of the necessity of aligning with other countries and accessing success in domestic and global markets. However, creation of investing relationship between corporate venture capital and start-ups, requires utilizing strong and correct management. The previous research and models on process VC/CVC investment partly have promoted main factors affecting the formation process of venturing and until now less attention has been paid to present a comprehensive model with whole effective aspects on core investment phenomenon, especially in the developing countries like Iran. So, this paper uses a grounded theory approach and also semi-structured interviews with 13 experts and managers in CVC/VC firms, in order to identify factors influencing on formation process SBV investment in Iran. The obtained findings of the data analysis from interviews are shown by 18 factors classified within six categories including the core phenomenon relates to formation process of SBV investment, causal conditions, contextual and intervening conditions, and consequences. The results of this study totally help active members in ecosystem to create appropriate conditions for correct measurement in VC firms at E-commerce field.